Jun 28, 2011

Peristiwa demi peristiwa (1)

Alhamdulillah, setelah mengumpul kekuatan akhirnya dapat juga aku keluarkan satu lagi post di teratak hijau ni. Dalam masa sebulan, banyak peristiwa yang terjadi dari hal kecil hinggalah perkara yang lebih besar dan besar pula kesannya pada kehidupan ini... Sekali lagi, mungkin post kali ni lebih kepada catatan peribadi tapi insyaAllah ada pesan-pesan yang boleh diambil iktibar.

1. EXCELL

Waktu cuti yang lapang sengaja disibukkan dengan hal-hal yang lebih bermanfaat, insyaAllah. Salah satunya adalah membantu sahabat-sahabat di IKRAMTeen Pulau Pinang dalam mengendalikan program EXCELL, khusus untuk pelajar-pelajar tingkatan 5. Tak banyak pun yang dapat aku bantu, sekadar mengisi satu kerusi panel Forum “Cemerlang Dakwah Cemerlang Akademik”. Walaupun ini bukanlah pertama kali aku menjadi panelis di forum-forum perbincangan, namun forum kali ini memberi cabaran yang tersendiri.

Pertama, kekangan bahasa membuatkan aku tak dapat menyusun kata-kata dengan lebih spontan dan lancar. Kenapa kekangan bahasa pulak? Ye lah, dah lebih 5 tahun ‘berkampung’ di negara jiran..kadang-kadang aku keliru membezakan bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia! Adeh~

Forum Bicara IPT di Masjid Balik Pulau

Kedua, sudah agak lama aku meninggalkan dunia persekolahan. Sedangkan dalam perucapan umum seperti ini, seseorang perlu menggunakan bahasa, perumpamaan dan gaya yang sesuai dengan tahap/pengetahuan penonton. Mudah-mudahan adik-adik ni faham apa yang kami sampaikan..

Berbalik pada tajuk forum, isu ini sebenarnya perlu diperhatikan dengan serius. Berapa ramai para remaja yang mengalami kejutan budaya bila memasuki alam universiti, terutama mereka yang bersekolah di sekolah unisex (Lelaki sahaja atau perempuan sahaja) dan sekolah-sekolah agama (yang dianggap zon selesa dalam aspek menjaga pergaulan dan kesuburan iman). Berapa ramai siswa yang sibuk mengejar kecemerlangan akademik, tetapi melupakan aspek yang jauh lebih penting untuk sesuatu yang lebih hakiki iaitu akhirat.

Dunia di luar sana sangat berbeza dengan alam persekolahan mereka. Secara zahirnya, tiada lagi peraturan-peraturan yang mengongkong cara mereka berpakaian. Tiada lagi jadual harian yang mengatur segala aktiviti mereka. Tiada lagi cikgu garang yang sedia menghayunkan rotannya. Mampukah mereka tetap mempertahankan peraturan & hukuman Allah yang telah diajarkan kepada mereka? Disinilah pentingnya menjaga kecemerlangan dakwah dan terbiyah agar tidak mudah hanyut dengan dunia bebas di luar sana.


2. Kenduri kendara

Musim cuti sekolah yang lepas juga dipenuhi dengan jemputan-jemputan kenduri, meraikan kawan-kawan yang menamatkan zaman bujang mereka. Subhanallah, cuti sekolah kali ini aku menerima sangat banyak jemputan. Empat hingga lima jemputan dalam sehari, dari seluruh negara. Aku usaha untuk memenuhi jemputan, tapi dah tentu tak dapat datang semuanya. Namun aku tak lupa menitipkan doa, agar mereka berbahagia dan terlindung di bawah rahmatnya.

Salah satu kenduri yang sempat aku hadiri adalah kenduri di Baling, Kedah. Majlis perkahwinan kawan lama, Fazlin Shazana a.k.a Nana. Seronok bukan kepalang bila dapat bertemu setelah lebih 6 tahun tak bersua. Alhamdulillah. Dalam diam aku terkenang zaman persekolahan dulu..

.:Ummu, Nana & Manah:.
Nana merupakan orang yang pertama yang aku kenal di sekolah sains. Sifatnya yang murah senyuman membuatkan orang lain senang berkawan dengannya. Walaupun kami tidak sekelas, tapi kami agak rapat. Lebih rapat bila beliau menemani aku sepanjang pertandingan Puisidra Sains, dari peringkat sekolah sehingga peringkat kebangsaan (memandangkan aku satu-satunya perempuan dalam team sekolah). Beliau yang menemani aku menjalani latihan puisidra, memberi kata-kata semangat bila aku memerlukan. Sangat supportive dan memahami. Sangat sesuailah sekarang beliau menjadi seorang kaunselor :) Teringat juga liku-liku yang kami tempuh bersama dalam silat. Menghadiri latihan setiap minggu, mengikuti perkhemahan, dimarahi jurulatih, menyertai pertandingan seni silat. Subhanallah, saat-saat itu sangat indah untuk dikenang. Terima kasih sahabat, atas kenangan yang dilakarkan~

oh, ini memanglah gambar lama! 2001 kalau tak salah..

Juga sempat menghadiri walimah ex-boss, Zaki di Jitra. Terasa sungguh cepat waktu berlalu. Dulu selalu ‘bergaduh’ dalam organisasi pengawas sekolah, mudah-mudahan nanti tak bekerja di hospital yang sama..kalau tak, bergaduh lagi..?!?

 Banyak lagi peristiwa demi peristiwa yang ingin dikongsikan, tapi kene stop dulu sekarang. Banyak kerja sedang menanti. Kerja sebelum kerja :) Siap begadang!

Bersambung..

~JwiSa


2 comments:

  1. manah..

    siap "begadang"? ni bahasa Malaysia jugak ke?

    ReplyDelete
  2. hehe..tu bukan bahasa melayu.
    begadang tu 'stay up' :)

    ReplyDelete