Jun 30, 2011

Peristiwa demi peristiwa (2)

Sambungan..

3. Ziarah jenazah

Hari-hari yang lalu juga membawa perkhabaran yang tidak diinginkan. Satu demi satu berita kematian diterima, menggetarkan hati ini. Ya Allah, sudahkah aku bersedia menghadapinya?

Beberapa minggu yang lepas aku menziarahi sebuah keluarga yang baru kematian anak sulungnya. Arwah seorang perempuan, baru berusia 19 tahun meninggal di ICU Hospital Besar Pulau Pinang setelah berbulan lamanya mengalami koma akibat kemalangan. Arwah bersama ayahnya (yang sudah lebih awal menemui Ilahi) dilanggar oleh sebuah kereta ketika motosikal yang mereka naiki berhenti di persimpangan jalan.

Suasana di rumah arwah sangat sibuk. Ramai jiran dan sahabat handai datang mendoakan arwah yang baru tiba dari hospital. Para tetamu mengadakan bacaan yasin dan tahlil, sedang keluarga arwah (ibu & adik-adiknya) tidak henti menangis dan bersedih, duduk bersebelahan dengan jenazah. Dengar-dengar mereka belum makan apa pun sejak pagi!

Aku teringat ajaran Rasulullah kepada kita, bagaimana adab dalam melayani dan menyantuni keluarga si mati; dalam hadith baginda yang berbunyi : Tatkala datang berita wafatnya Ja’far_ bersabda; ‘Buatkanlah makanan untuk keluarga Ja’far, karena telah datang kepada mereka urusan yang menyibukkan’.

Kita (yang datang menziarahi keluarga di mati) sebenarnya yang disunatkan menyediakan makanan bagi keluarga si mati, bukan mereka (keluarga si mati); seperti apa yang biasa terjadi pada masyarakat pada hari ini. Orang ramai datang dengan harapan mendapat makan dan minum sementara mereka tidak berbuat apa-apa kepada keluarga si mati.

Adapun adab-adab dalam menziarahi jenazah yang lain adalah mendoakan jenazah mendapat keampunan Allah, memberi bantuan dalam urusan penyempurnaan jenazah,  mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan perasaan dukacita keluarga jenazah dan sebagainya, juga menunaikan solah sunat jenazah.

*Pada hari yang sama juga menerima berita kematian junior di sekolah sains dulu, meninggal dunia akibat mati lemas. Padahal arwah seorang yang aktif dan berbakat dalam sukan renang... Itulah kematian, boleh terjadi kapan pun, di mana pun, dan apa cara sekalipun~dengan kehendak Allah*

4. Medical check up

Surat perlantikan sebagai pegawai perubatan UD 41 yang aku terima 10 Mei yang lepas disertai arahan untuk melakukan pemeriksaan kesihatan. Jadi memang kenelah buat.. Berhajat nak buat check up di klinik (swasta) yang biasa aku pergi-lebih cepat, tapi katanya (bede’) kene buat di hospital kerajaan atau klinik-klinik kesihatan kerajaan. Ya lah, nak jadi pegawai kerajaan kenelah ‘menyokong’ kerajaan.. (macam tu ke?). So dalam keadaan ‘terpaksa’ jugak, aku pergi ke klinik kesihatan Bayan Baru (yang baru ada sejak aku balik dari Makassar ni). Malangnya, pemeriksaan kat sana terbatas jadi aku (sekali lagi) terpaksa pergi ke Hospital Besar Pulau Pinang yang nun jauh berada di town.. (Jauh ke?)

Hospital tu menjadi lebih jauh bila aku sesat tak jumpa hospital. Gara-gara Makcik GPS bawa aku ke hospital yang salah (kesian dia aku salahkan dia pulak..), terpaksalah aku meredah bandar dengan motor antik tu. Hapir sejam! Akhirnya sampai (jumpa) jugak, Alhamdulillah :)

Akibat kesesatan yang melanda, maka aku tidaklah dapat menjadi orang terawal sampai di hospital tu.. Dah ramai orang di depan kaunter dan maknanya, aku perlu menunggu lebih lama untuk dapat berjumpa dengan makhluk berbaju putih di dalam sana. (Hahh, aku pun akan jadi makhluk yang sama tak lama lagi~). 

Sementara menunggu, sempat membelek buku yang aku bawa – Ubat daripada sumber babi dan pilihan alternatif – tapi kene sorok-sorok sikit sebab ramai orang-orang pemakan babi di sekeliling aku. *Rasa macam nak ulas pasal buku ni nanti, tapi belum sempat (sebab tak brapa nak paham so kene baca balik..hehe)*

Lebih sejam aku menunggu, barulah sampai giliran aku. Nombor 24 di bilik nombor 2. Masuk situ, doktor tu tengok borang medical check up aku. Tulis-tulis, tanda..sempat la sembang kejap dengan aku-tanya pasal study kat sana. Lepas tu? Selesai! Lerr..ini bukan pemeriksaan kesihatan namanya, cik doktor... *jangan jadi doktor macam tu ye, Maimanah!*

5. Terima surat induction

Dah lebih sebulan, kami belum lagi dapat surat induction. Masing-masing dah gelisah. Isk, kenapa belum dapat ni... Kononnya dah tak sabar nak mula bekerja, tapi tak nampak gaya macam nak kerja pun! – tak belajar la maksudnyeee. So kami pun berpakat untuk ‘menyerang’ KKM dengan pertanyaan-pertanyaan “Bila kami nak dapat surat?” “Dah sebulan lebih ni, kenapa lambat sangat?” “Cik, kami dah dapat surat perlantikan 10 Mei, dah buat medical check up..lepas ni apa pulak?”. Tapi pegawai tu relax je, dah biasa kot dengan kerenah-kerenah orang tanam anggur ni. “Tunggu je la dik ye. Tarikh induksi belum ada..”

Hmm, menunggu dengan perasaan hampa.

Tetiber (sehari je selepas serangan tersebut), datanglah si pakcik posmen ke rumah dengan machonye membawa surat urusan seri paduka baginda – siap pakai pos laju lagi tu! Suratnya berbunyi,

“Wahai adinda Maimanah, sudikah adinda mengikuti kursus induksi di Hotel Seri Malaysia, Port Dickson pada 5 Julai 2011 ini?”

Hahh, 5 Julai? Grrr..mula la rasa cuak ni. Dua minggu je lagi. Cuak. Cuak. Gelabah. Tapi lepas tu lepak jugak... B)

So insyaAllah hari selasa depan aku akan mula bekerja, bertugas sebagai HO di hospital yang belum diketahui tempatnya. Sesuatu yang sangat aku nantikan, tapi juga sesuatu yang amat tidak disenangi. Walau apa pun perasaan itu, aku tahu aku harus menghadapinya. Sedangkan orang lain mampu, kenapa tidak aku?

Doakan saye ^_^

--------
Stress je Syaimaa' T___T
Oh ye. Beberapa hari lepas berkunjung ke sekolah adinda Syaimaa’ ambil report card. (Teringat pulak suasana conference ibubapa-guru masa sekolah dulu. Bagus ke, teruk ke result tu, kenelaa berdepan dengan mak abah & cikgu). PMR dah semakin dekat tapi nampaknya suasana ‘demam exam’ tu belum terasa di sana. Sempat la kene ‘grill’ kejap Syaimaa’ hari tu :P Semoga Syaimaa’ dan kawan-kawan dapat memaksimalkan usaha dan menghadapinya dengan penuh tawakkal. All the best, my dearie!


~JwiSa


No comments:

Post a Comment