Oct 12, 2010

ONE-TWO-THREE

Hari ini ada beberapa peristiwa yang ingin dikongsikan.

ONE
Tengahari tadi dalam perjalanan menuju kantin untuk makan siang, kira-kira 100 meter di hadapan ada dua orang junior yang berjalan ke arah aku. Oh, juniorku yang sudah lama tak bertemu. Rindu. Aku melambai. Tapi kedua mereka tidak kembali membalas. Hm, diorang tak nampak kot.. Akhirnya kami bertemu di kantin & duduk di meja yang sama (atas kerusi yang berbeza, sudah tentu). 

"La, Kak Manah ke.. Kenapa makin kurus ni?"

TWO
Dalam perjalanan balik, aku singgah di koperasi. Lapar, nak cari makan yang ringan-ringan sebab malam ni tak terdaya dah rasanya nak masak. Nak call delivery food pun rasa malas. Malas nak makan nasi la sebenarnya. Niat nak beli indomee (baca : Maggi). Walaupun aku termasuk golongan orang yang jarang makan indomee, tapi aku harus akui sejak bergelar koas ni aku lebih sering makan indomee berbanding dulu. Tengah mencari lokasi indomee di koperasi, terdengar pekerja di koperasi sedang 'bergosip'.

"...sudah ditarikmi indomee..(..dah ditarik penjualan maggi..)" Aku tak tahu pucuk pangkal cerita.

"Iya, kalau di Singapur itu sudah ndak dijualmi lagiTapi kalau di sini, aduh tidak bisa.. apalagi kalau anak-anak..(Ha'a, kalau kat Singapura tu dah tak jual dah maggi. Tapi kalau kat sini, mana boleh. Apa lagi budak-budak...)"

Blurp. Baru je terpandang indomee. Tak jadi aku nak beli. Akhirnya aku keluar dengan sebungkus biskut, terpaksa akur walaupun aku kurang gemar makan biskut.

THREE
Dari koperasi, bergerak ke apartment. Berjalan perlahan sambil kepala ligat berfikir, "bila pulak aku nak melapor exam ni.."

Tiba-tiba SatPam (baca : Pak guard) RUSUN menegur, 

"Sore dok! (selamat petang, doktor!)"
"Sore pak (selamat petang..)" aku menjawab sambil tersenyum.
"Kayak capek skali saya liat.. (Macam penat je saya tengok)"

Ehehe~ aku tersenyum aje lah.. 

Kesimpulan,
Demikianlah hidup seorang bakal doktor yang penat-tak selera makan-kurus!

Note : 
-Penat pada hari-hari tertentu saja, terutama selepas on call atau 'lagi banyak kerjaan!'
-Tak selera makan pada hari-hari tertentu saja, terutama musim exam dan 'lagi stress kasiann'
-Kurus..hmm, kurus menuju BBI (berat badan ideal) xpe kan? ;)

*yang penting ikhlas & enjoy!*


2 comments: