Oct 17, 2010

On Call:.

5.31 petang, 16 Oktober 2010
ICU, Rumah Sakit Dr. Wahidin Sudirohusodo
(tempat yang mengajar aku untuk sentiasa ALERT!)

Aku sedang khusyuk menelaah artikel tulisan Prof. A. Husni Tanra : Nyeri Suatu Rahmat Sekaligus Sebagai Tantangan. Tiba-tiba, semua lampu terpadam. Seluruh ruangan menjadi gelap. Bekalan elektrik terputus, entah untuk ke berapa kalinya. Mesin-mesin ventilator, syringe pump dan monitor terpekik-pekik minta asupan elektrik. Tanpa elektrik, tidak mungkin mereka dapat berfungsi. Sedangkan kerja mereka sangat penting buat pesakit-pesakit yang terlantar lemah di setiap katil.

Mujurlah hanya beberapa saat. Mungkin tidak sampai pun 15 saat. Lampu kembali menyala. Mesin-mesin yang tadinya ‘gelisah’ kembali tenang. Tapi aku masih mendengar bunyi alarm syringe pump. Tercari-cari mana satu yang berbunyi, kerana kesemua 14 pesakit di ICU hari ini memakai syringe pump, dan setiap mereka ada yang memerlukan 2 atau malah 3 buah syringe pump!

Oh, pesakit di ruang VIP 2 yang berbunyi.

Aku melangkah masuk. Menekan tombol STOP. Tapi tidak berhasil. Masih saja berbunyi dan membingitkan telinga. Tekan lagi. Bunyi lagi. Akhirnya aku memanggil perawat yang berhampiran. Mereka lebih arif tentang peralatan-peralatan di sini.

Bapak perawat datang, menekan suis utama. OFF. Mesin syringe pump yang berisi KCl (Potassium Chloride) itu kembali dinyalakan. Syringe pump adalah alat elektrik yang dapat mengatur jumlah cairan atau ubat yang masuk. 

 
Ini model syringe pump yang di pakai di sini


Berapa tadi dok?

Em, 10 kalau nda salah” menjawab, tapi ragu-ragu. Aku melihat angka 10 sebelum mesin tersebut dimatikan. 10 bermaksud 10cc / jam. Er, tapi betul ke?

Aku membelek medical record pesakit ini. Biasanya doktor mencatat setiap ubat dan cairan yang diberikan pada pesakit.

Oh, tidak pak. Cuma 5.8..

Selesai.

Tapi aku terfikir, kenapa pesakit ini diberi KCl. Biasanya syringe pump di ICU selalu ditempati oleh ubat-ubat penahan sakit (analgesia) seperti fentanyl dan ubat tidur (sedation) seperti midazolam. Tapi pesakit ini mendapat KCl, bererti beliau dalam kondisi hipokalemia.


HIPOKALEMIA

Hipo bererti rendah. Kalemia mewakili kadar kalium (K+) dalam darah. Bermaksud, hipokalemia adalah rendahnya kadar kalium dalam darah pesakit tersebut.

Di pelajaran biologi tingkatan 4 dulu, aku tahu bahawa kalium adalah salah satu nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Ia adalah elektrolit yang penting terutama bagi otot-otot untuk bekerja. Meskipun keperluan kalium sangat sedikit (1-2mg/kg), namun kekurangannya dalam tubuh dapat menyebabkan kematian!

Kenapa? Kerana organ yang paling penting datam tubuh kita memiliki otot, dan ototnya sangat memainkan peranan dalam menjalankan fungsinya. Itulah jantung. Tanpa kalium, penghantaran darah dari jantung ke seluruh tubuh tidak optimal sehingga dapat memberikan implikasi yang buruk pada seluruh jaringan dan sel tubuh.

Kenapa pesakit ini mengalami hipokalemia?

Banyak sebab dapat menyebabkan hipokalemia :
Terapi insulin (pada pesakit kencing manis), penggunaan ubat-ubat yang mengeluarkan kencing (diuresis), muntah-muntah, diare, penggunaan antibiotik tertentu, kelebihan vitamin B12, gangguan metabolisme tubuh dan sebagainya.

Akibat dari hipokalemia, degupan jantung akan mengalami perubahan. Kekuatan kontraksi ototnya melemah, iramanya juga dapat terganggu. Masalah pada jantung ini dapat dilihat dari pemeriksaan EKG di mana terdapatnya ST depresion, prolonged PR interval, increased amplitude P wave, increasing prominent U wave dan progressive flattening T wave.

EKG normal




Pada penurunan kadar kalium yang lebih banyak, terjadi pula kelemahan dari tangan dan kaki. Boleh jadi, pesakit tidak dapat menggerakkan anggota geraknya sama sekali. Organ dalaman juga mengalami masalah kerana di sana juga terdapat otot. Usus juga menjadi 'lemah' untuk mengeluarkan kotoran, terjadi paralytic ileus. Kadar penghasilan urin (air kencing) bertambah. Kadar glukosa (gula darah) juga bertambah. Malah dapat terjadi kerosakan otak pada orang-orang yang hatinya bermasalah (note : organ hati, bukan hati nurani). Aduhai, besarnya implikasi akibat masalah yang ‘kecil’ ini~

Persoalan belum terjawab. Kenapa pesakit ini mengalami hipokalemia?

Setelah puas menelaah teori-teori tentang kalium dan hipokalemia, berbincang dan bertanya pada doktor, aku kembali mendekati pesakit tersebut.

Saya sudah bisa gerakkan tangan saya, dok” si pesakit terlebih dahulu menegurku sebaik saja aku melangkah masuk. Tersenyum senang. Gembira kerana nikmat yang sebelumnya ditarik telah dikembalikan.

Alhamdulillah, bagus itu pak,” aku kembali membalas senyuman. Senyuman seorang doktor kepada pesakitnya.

Pertamanya kenapa pak, sampai kita masuk ke rumah sakit?” sambil membuka helaian demi helaian di medical recordnya. Lagaknya seperti seorang doktor.

Saya diare, dok. Setelah periksa ke doktor, dia bilang saya harus masuk rumah sakit. Tapi kerna istri saya juga lagi di opname, jadi saya tundami dulu. Biar istriku keluar nanti baru saya masuk..

Ooo, jadi bapak hipokalemia kerana diare...

Saya diare terus, tapi baik-baikji. Sampai 5-6 hari baik sendirimi. Tapi setelah 2 hari, dok..tiba-tiba kaki saya ini kayak lemah saya rasa. Mau pergi miksi tapi nda bisa bergerak. Besok paginya tanganku lagi mulaimi lain-lain saya rasa. Langsung saya ke UGD,

Pernapasannya gimana, pak?” proses bernafas juga memerlukan kerja dari otot.

Iya, kayak susah juga mau bernapas..

Di medical recordnya, pesakit ini awalnya ditangani oleh pakar neurologi dan di diagnosis dengan suspect Guillain Barre Syndrome (GBS). Dengan diagnosis awal tersebut, beliau dimasukkan ke ICU serta merta untuk mengelakkan gangguan pernafasan.

Rupa-rupanya, kelemahan anggota geraknya disebabkan oleh hipokalemia. Tidak sampai 1 jam pun pemberian KCl, beliau kembali pulih. Alhamdulillah..


Note :

 K+ correction                     = K+ deficit x Body weight X 0.4 mEq
 K+ basic requirement          = 3.5 – 4 mEq/kg (body weight)/day

(Maximum intake : 20mEq/hour, 900mEq/day)

* kata doktor, 25 mEq K+ (hanya 25 ml) sama dengan 10 tandan pisang!!

Santai tapi berisi. Terima kasih, para pendidikku~
(Yang tengah tu je doktor)


Di nurse station. Dua orang doktor (kanan) yang sangat komited dengan kerja dan cool!

Oh ya. Ini on call terakhirku di Anesthesiology. Esok akan memulakan hari pertama di Obstetric and Gynaecology, menyingkap lebih banyak rahsiaNya~ :)

No comments:

Post a Comment