Mar 9, 2013

peluang

"That is plastic's patient, boss." 

"I don't care. I want to see this patient."

Terngiang-ngiang lagi suara garau yang semakin hari semakin membuatkan hati aku kecut.

"What is Parkland formula?" 

Pesakit di depan mata aku ni adalah pesakit luka bakar, tapi telah melewati masa kritikal 24 jam pertama.

"I don't know"

Memang aku tak tahu & tak pernah dengar. Teruk? Oh, memang rasa sangat teruk. Tapi memang aku tak belajar Parkland Formula. Seingat aku, hanya ada Brooke's. Atau mungkin ingatan aku yang lapuk, atau aku yang memang kurang membaca.

"You didn't know what is Parkland Formula? Give me your ward assessment form & logbook. You have  failed your ward assessment." 

Dengan berat hati aku pun melangkah ke bilik untuk mendapatkan logbook & assessment form sepertimana yang diminta, sambil mulut kumat kamit menenangkan diri. Allah...

"How long you have been in surgical?"

"Less than 3 weeks."

Tak sempat pun dibuka logbook aku, boss kembali menyerahkannya kepada aku.

"Ok, before you go back today, make sure you tell your MO what is Parkland Formula & how to use it."

Fuhh~ lega. Alhamdulillah masih diberi peluang.

***

Dalam kegusaran yang masih tak reda, akal pun berfikir.
Di dunia ni memang sangat banyak peluang & memang di sinilah tempatnya peluang diberi & ditawarkan.
Di akhirat nanti, siapa yang nak beri peluang pada kita lagi?

Dush. Kene sebijik
Cepat-cepatlah oi,

Masih ada peluang untuk memperbaiki diri sebagai seorang doktor
Masih ada peluang untuk menjadi hamba yang taat dan bersyukur
Masih ada peluang untuk meninggalkan dosa & perkara yang melalaikan
Masih ada peluang untuk beribadah & menghambakan diri padaNya
Masih ada peluang untuk top-up pahala!
Kelak kita pasti akan ditanya, ketika mana tiada lagi peluang untuk berpatah balik.

"Maka demi Tuhanmu, Kami pasti akan menanyai mereka semua, tentang apa yang telah mereka kerjakan dahulu." (15:92-93)


* Baca tentang Parkland Formula di sini



No comments:

Post a Comment