Nov 8, 2011

Denial!

"Akak, saya nak tanya ni, kalau baby baru lahir, umur 2 minggu boleh tak bagi minum susu tepung..sebab susu mak dia tak banyak, baby asyik lapar je.."


"Ana rasa, anti boleh handle adik ni. Anti dekati dia dan cuba cari punca kenapa dia macam tu. Ana tau anti boleh, lagipun anti doktor!"


"Doktor, saya nak tanya ni. Kalau dah 5 bulan kahwin, tapi belum pregnant... Macam mane ek? 

Astaghfirullah, kata-kata yang sebegini selalu membuatkan aku tersentak. Bukan baru menyedari-bahawa peranan seorang doktor itu sangat besar dalam masyarakat; tapi mungkin kerana masih ada unsur 'denial' jauh dalam diri. Denial, ingin menafikan peranan yang super hebat, super berat ini. Yang menuntut aku menjadi (juga) orang yang super hebat. Mampukah aku?

Note :
Alhamdulillah, pagi ini tidak terisi dengan rutin terburu-buru, meredah hujan pagi menuju ke hospital. Masih mood bercuti dan moga dapat dimanfaatkan sebaiknya. Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua!

1 comment: