Aug 31, 2011

Kini jadi kenangan~

Oh, aku tengah study~ VIVA exam bakal menyusul sejurus selepas cuti rayaa
Tapi nak menulis jugak, tiba-tiba teringat & terkenang...
Suasana lebaran nun jauh di timur. Tanpa mak & abah, tanpa keluarga & sanak saudara apa lagi duit raya..(hehe, nak mention jugak!)

Empat tahun berturut-turut aku menyambut lebaran di perantauan. Untuk lebih tepat, di Makassar. Rutin kami setiap tahun tak banyak berbeza. Gotong royong memasak juadah hari raya : kuah kacang, kuah lodeh, rendang, nasi himpit, ketupat & lemang. Tak ketinggalan kuih muih yang dikirim oleh orang tua dari Malaysia. Yang dah hancur pun ada, tapi layan je~

Tahun pertama di perantauan, perasaan excited lebih mengusai. Seperti tahun-tahun sebelumnya, kami anak-anak Malaysia menerima undangan rumah terbuka Prof Chaeruddin. Wah, seronoklah kami. Prof menyediakan dua buah bas untuk membawa kami dari Rusun ke kediamannya yang tersergam. Juadah ala Makassar kami nikmati dengan lahap. Sesuatu yang 'istimewa' dan menarik di sana adalah Coca Cola. Ambillah seberapa banyak yang kalian mahu. Yang tak berapa nak tahu malu tu, sampai masuk dalam beg. Buat bekal katanya. Aku tengok aje la. Tak pandai nak minum air-air yang mengembungkan perut ni..

Itu hari raya pertama. Gembira & sangat senang hati beraya dengan kawan-kawan. Menjelang hari raya kedua, kami sekali lagi menerima jemputan ke rumah seorang lagi guru (baca : doktor). Namun aku 'menarik diri' dari rombongan. Tahu kenapa? Hehe.. sebab tak cukup duit untuk transport ke sana. Abah belum sempat kirim duit belanja sebelum raya. Alamatnye, kene tunggu lepas raya baru dapat 'duit raya'. Berikat perutlah aku di bilik..(tapi kenapa time tu aku tak puasa je ek?)

Hari raya tahun kedua lebih menyedihkan. Aku diberi tanggungjawab mengendalikan sambutan hari raya tahun tersebut, berganding bersama rakan sejawat : Tuan Mohd Azlan. Macam-macamlah cabaran & kekangan yang dihadapi. Menangani kerenah-kerenah manusia yang tak berapa nak rajin bekerja, mengurus duit-duit yang pandai nak terbang sendiri, dan lain-lain hal yang agak bersifat peribadi. Waktu tu lah rasa naaak sangat balik beraya di Malaysia. Tapi apa boleh buat, inilah satu-satunya pilihan yang ada. Alhamdulillah, itu tanda sayang Allah padaku. Oh ye, tahun ni tak ada baju raya. Baju yang dikirim tak sempat sampai. Jawabnye, pinjam baju kawan. Nasib baik muat & memang baju baru. Sunnahnye kan berbaju baru dan bersih :)

Tahun ke tiga..mm, apa yang terjadi tahun ketiga ye? Tak ingat apa-apa yang menarik pun. Raya seperti biasa, dengan baju raya yang mak jahit-kain batik Jakarta :)

Tahun keempat, majoriti kawan-kawan balik beraya di Malaysia. Almaklum memang tengah cuti, baru habis wisuda (baca : konvo) pre-clinical. Batch aku yang tak balik masa tu cuma aku dan Zuhri. Sedih! Tapi aku punya perancangan tersendiri. Balik beraya akan mengganggu jadual kuliah 'tambahan' yang perlu aku hadiri, dan aku 'menyimpan' cuti untuk Aidiladha nanti. Perlu balik untuk meraikan walimah kakanda Usayd. So berkorban la sikit (setahun 3 bulan tak balik...tahap homesick dah makin memuncak). Alhamdulillah, sangat terasa nikmatnya :)


Menyambut lebaran diperantauan memberikan pengalaman yang tersendiri.

Sangat terasa ukhuwah & ikatan kekeluargaan bila sama-sama duduk bersila mengupas bawang & halia, menumbuk kacang, membasuh ayam, berbelanja di pasar lecak (oh, kami pernah meredah banjir lumpur setinggi bawah lutut di pasar sehari sebelum raya), menghias aula (dewan kecil serbaguna kami) sambil dengar lagu raya, main bunga api di halaman rusun, menyalakan pelita, (tengok orang) membakar lemang, buat nasi himpit tak jadi, buat kek batik, membakar kek pakai oven sampai black out satu rusun, dan..dan..dan...seterusnya. Subhanallah, banyak kenangan yang saaangat manis untuk diimbas. Alhamdulillah, semua itu menambah perasa dalam kehidupanku :)

Okeh, masa habis!
Nak g sambung study.
Doakan insan kerdil ini menghadapi exam lepas raya nanti.

Ya Rabb,
Lancarkan aku berkata-kata, lembutkan hati penguji-pengujiku.
Yang lebih penting, berkati aku dengan ilmuMu, Ya Allah!

~JwiSa

No comments:

Post a Comment