May 10, 2010

.:IBU:.

Mari menjadikan ibu sebagai pendidik pertama dan utama di dalam rumahtangga~

Demikianlah tema program yang aku ikuti kali ini. Meskipun berada di negara yang tidak sedang menyambut Hari Ibu pada 9 Mei, aku tetap merasakan suasana ‘hari ibu’ itu ketika berada di sini.

Alhamdulillah, pada hari penuh makna ini aku berkesempatan menghadiri program kewanitaan, Acara Silaturrahim bersama Bapak Jafar Sodding (Ustaz) dan Bapak Asriady Samad, yang kedua-duanya merupakan wakil rakyat di Sulawesi Selatan dan Kota Makassar dari Partai Keadilan Sejahtera (PKS). Selain berfungsi sebagai majlis ta’lim umum, acara ini juga digunakan untuk memberi peluang kepada rakyat yang diwakili untuk mengajukan sebarang aduan ataupun masalah yang dihadapi.

Aku tidak hadir sebagai rakyat Indonesia yang diwakili tokoh masyarakat ini, dan aku juga tidak hadir sebagai ibu atau wanita yang bergelar ibu. Justeru aku menghadam setiap penyampaian ustaz dari sudut pandang seorang anak, serta sebagai seorang yang bakal bergelar ibu.

Dalam penyampaian ta’lim, Ustaz Jafar Sodding menekankan pentingnya peranan para ibu dalam pendidikan anak-anak. Beliau menyatakan bahawa 80% dari pendidikan anak terletak pada 5 tahun pertama kehidupannya dan pada fasa ini, anak didominasi oleh si ibu. Malah, ayah kepada Imam Syafi’e menyatakan bahawa pendidikan anak-anak itu bermula 25 tahun sebelum kelahirannya. Pendidikan yang dimaksudkan adalah bagaimana si ibu dan si ayah yang pada ketika itu belum pun bertemu apalagi berkahwin menyiapkan diri menjadi lelaki/wanita yang baik, seterusnya memilih pasangan hidup yang baik berdasarkan landasan Islam (pembahasan tentang ini dah masuk topik lain).


Menurut beliau, ada 3 peranan utama wanita yang bergelar ibu yang tidak dimiliki oleh ayah.

1. Hamil

Kehamilan adalah proses pendidikan yang pertama bagi sang anak. Selama 9 bulan dalam kandungan, si anak menjadi sebahagian dari diri si ibu. Dia makan apa yang si ibu makan. Dia dengar semua yang si ibu bicarakan, bacakan dan dengarkan. Oleh sebab itu ibu yang sedang hamil dinasihatkan banyak melakukan amal-amal kebajikan serta perkara-perkara yang dapat merangsang pertumbuhan anak yang sihat. Makan makanan yang berkhasiat. Ada juga pendapat atau kepercayaan, kalau mahu anak yang cantik dan handsome banyak amalkan surah Yusuf (wallahu’alam). Kalau ada yang pernah membaca tentang rahsia kecerdasan orang-orang Yahudi Laknatullah, para ibu-ibu Yahudi yang hamil banyak mengkonsumsi omega sebagai supplement tambahan, melakukan latihan/soalan-soalan matematik, mendengar lagu puji-pujian dan sebagainya.

Di sinilah pentingnya peranan seorang ibu, pendidikan anak-anak telah bermula di dalam perut mereka...


2. Melahirkan

Satu lagi peranan ibu yang tidak mungkin mampu dilakukan oleh sang ayah (Lain persoalannya pada modifikasi biologi yang dilakukan oleh orang Barat sehingga seorang lelaki dapat hamil & melahirkan..sangat2 melanggar sunnatullah!!). Pada proses persalinan itu, si ibu berada di antara hidup dan mati. Bertanyalah kepada ibu-ibu kalian bagaimana sakitnya melahirkan. Seorang ibu pernah berkata kepada saya, “Macam nak mati dah rasanya...”. Tapi hebatnya ibu, sakit yang sebegitu pun mereka tetap menyayangi anak-anak dan sanggup untuk hamil serta melahirkan sekali lagi..dan lagi..dan lagi..

Aku ingat betul ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Badrul Amin satu masa dulu. Beliau menceritakan pengalamannya mendampingi si isteri melahirkan anak untuknya. Melihat betapa susah dan peritnya proses persalinan itu, beliau menjadi sedar dan nekad untuk tidak pernah memarahi hatta meninggikan suara terhadap isterinya. Perjuangan si ibu itu sangat luar biasa, yang hanya mampu ditanggung oleh mereka..subhanallah!

(Aku pernah melihat proses persalinan secara ‘live’ di hospital. Betapa tingginya daya juang seorang ibu demi kehidupan seorang anak.. Sesakit mana pun mereka sanggup hadapi demi anak yang tercinta..wahai anak-anak di luar sana, hargailah ibu-ibu kamu)

3. Menyusui

Ini merupakan satu lagi proses pendidikan yang luar biasa. Menyusui bukanlah semata-mata ‘eating time’ utk si bayi. Ketika menyusui, ibu mengalirkan sepenuh kasih sayangnya melalui tatapan mata, dakapan yang cukup hangat dan belaian yang sangat lembut. Belum lagi terhitung seberapa besar khasiat dari susu ibu. Sungguh, detik-detik itu sangat bererti dalam sebuah kehidupan!

Kenapa pentingnya pendidikan pertama anak-anak?

Menjawab pertanyaan ini boleh dianalogikan seperti seperti tasbih, atau rantai manik. Untuk menghasilkan seutas rantai manik yang cantik, kita memerlukan biji-biji manik yang bagus dengan warna-warna yang sesuai. Ukuran yang sesuai. Dari beberapa jenis butir manik tadi, kita perlu menyusun dengan urutan-urutan tertentu agar menghasilkan kombinasi yang cantik. Barulah nanti ianya wujud sebagai seutas rantai yang cantik. Apakah akan terjadi kalau biji-biji manik yang digunakan tidak sempurna sifatnya? Pasti rantai yang dihasilkan tidak terlalu sempurna, atau lebih mudah..cacat.

Demikianlah juga anak-anak ini. Si kecil yang keluar dari perut ibu-ibu itu nantinya akan tumbuh membesar membentuk keluarganya sendiri. Seterusnya dari keluarga-keluarga ini membentuk sebuah masyarakat yang akhirnya membentuk negara malah dunia! Alangkah ruginya andai anak-anak yang kecil tadi tidak dididik dari awal, tidak dihias dengan akhlaq yang baik, tidak ditanam dengan benih spiritual yang kuat.

Demikianlah pentingnya peranan para ibu, tangan-tanganmu mampu mengubah dunia!

Kisah :

Pada suatu hari, Rasulullah sedang menggendong seorang bayi. Tiba-tiba, si bayi kencing dan membasahi jubah Nabi. (Almaklum, zaman dulu mane ada pampers. Baby tu pun bukannye tau siapa yang tengah dukung dia. Dia nak kencing, kencing je lah!). Si ibu kepada bayi ni menjadi marah sebab anaknya mengencingi Nabi. Lalu dia menarik si bayi dengan kasar dari tangan Rasulullah. Nabi kemudiannya berkata, “Wahai si ibu, kencing anakmu yang membasahi jubahku boleh dibersihkan hanya dengan sekali bilas. Tapi perlakuan ibu yang kasar terhadap bayimu itu tidak mudah dihapuskan”

Pengajarannya, perlakuan ibu merupakan salah satu bentuk pendidikan terhadap anak-anak. Malah anak-anak lebih mudah menerima/mencerna/mencontohi perbuatan orang tua berbanding nasihat-nasihat yang disampaikan. Hati-hati dengan perlakuanmu terhadap anak mahupun di hadapan anak.

Dalam penyampaian ta'limnya, Ustaz Jafar turut mengingatkan :

- Peranan suami/lelaki dalam mendukung para ibu/wanita dalam melaksanakan pendidikan yang sempurna. Para bapa berperan penting dalam menetukan perjalanan si anak.

- Solusi paling tepat dalam mendidik anak adalah pendidikan yang sesuai dengan agama. Islam bukan sekadar agama yang menyentuh aspek akhirat dan ketuhanan, tapi ia adalah sebuah tatacara kehidupan yang sangat lengkap.

- Selain berusaha, DOA seorang ibu sangat didengari oleh Allah. Jangan pernah lelah memohon kebaikan dariNya. Allah tidak pernah jemu mendengar permintaan hamba-hambaNya, malah lebih sayang pada mereka yang sering mengingatiNya.

- Dalam mendidik anak-anak, persiapkanlah mereka untuk menghadapi dunia yang tidak sama dengan zaman sekarang.

Wallahu’alam




suasana program


kasih ibu - suasana di ruang menunggu Klinik Keluarga UNHAS

Kucing pun sayang anak..

Note :


1. Kagum dengan pelaksanaan majlis ni. Dihadiri oleh dua orang wakil rakyat, tetapi majlis cukup sederhana. Kalau di Malaysia, aku sifatkan suasana majlis ni seperti suasana di pertemuan tahunan PIBG sekolah. Sangat simple. Dua orang pemimpin di hadapan itu juga sangat low profile. Like it~

2. Rasa macam sedang mengikuti kelas tarbiyatul aulad pun ade! (hehe)

3. Aku rindu mak. Bertambah sayang dan bertambah rindu. Pengorbanan mak sangat-sangat besar buat aku. Terima kasih mak, hanya Allah yang mampu membalasnya.

4. Perasaan bercampur baur mengenangkan aku sebagai seorang wanita yang bakal bergelar ibu. Ibu berkerjaya!

1 comment:

  1. Once my teacher told us after she gave birth to her child: "When you become mother, you'll be a better daughter"...

    And how then a man be a better son? By sitting beside his wife in a labour room during the labour... (yang ni Manah kena tanya abah)

    ReplyDelete