Mar 31, 2010

Oral exam

Student A : Mampus aku... Aku xm dengan dr H! Doktor paling killer kt department ni... Paling tinggi pun biasa budak-budak dapat B dengan dia..senior cakap, pemeriksaan fisis kene mantap. He is very detail..

Student B : Ye ke? Takpe2, nanti kite blaja sama-sama. Aku dapat dr. L.. Baik je exam dengan dia. Santai. Tapi tak pernah bg A pun. Tak kire la ape jawapan ko, gerenti B je dia bagi.. huhu~

Student A : At least ko dah confirm lulus. Aku ni haa...

Student B : Eh, si M dapat dr. J kan? Ok la tu, sesuai la dengan dia. Very objective. Bagus jawapan ko, bagus la result. Camtu lg bagus! Tak sia-sia la blaja...

Student A : A’ah. Ok doktor tu. Tp budak-budak kata dia moody sket la.. Kalau datang bad mood dia tu, tak tau le nak kata..




Sistem pembelajaran dan peperiksaan di peringkat pre-clinical (teori) tidak sama dengan clinical. Di peringkat clinical, mahasiswa lebih dituntut untuk berketerampilan dalam menangani pesakit. Melakukan anamnesis & physical examination tidak boleh dengan kepala yang kosong. Harus dengan pengetahuan teori yang mapan. Demikian halnya pada tahap mengubati pesakit. Maka sistem ujian di peringkat clinical mencakupi pengetahuan teori dan skil, yang dilakukan secara oral dan praktikal. Bersoal jawab serta melakukan pemeriksaan pada pesakit, disaksikan oleh penguji.

Sistem ujian yang sebegini memberi cabaran yang tersendiri pada mahasiswa. Dari pengalaman sepanjang bergelar pelajar clinical (apalagi di Indonesia), tidak sedikit mahasiswa yang ‘jatuh’ dalam ujian sebegini meskipun memiliki rekod prestasi yang baik di peringkat pre-clinical. Ada di antara mereka yang tidak dapat menjawab kerana gugup, sehingga lupa semuanya. Blank. Ada sebahagian orang yang diberikan kemampuan memahami dan mengingat dengan baik, tetapi kurang berkemampuan dalam menyampaikan. Sehingga output ketika ujian tidak memuaskan. Pada beberapa situasi yang lain, keadaan emosi sang penguji pula tidak berada dalam keadaan yang baik. Bad mood. Semua jawapan boleh jadi salah. Terlalu subjektif. Belum lagi penguji-penguji yang lain. Masing-masing dengan cara masing-masing.

Melihat keadaan ini, aku terpanggil untuk berkongsi. Ada beberapa hal yang perlu diperhatikan dalam menghadapi situasi-situasi tersebut selain persiapan ilmu sebelum menghadapi ujian. Ini bukanlah ‘acuan baku’ dalam menghadapi ujian, tapi mungkin boleh di ambil sebagai perkongsian pengalaman.

“Allah berikan kita jalan untuk berjaya, iaitu berusaha. Dan kita orang-orang Islam, Allah ada sediakan satu lagi jalan ‘extra’ untuk berjaya, itulah berdoa. Ada dua jalan Allah bagi pada kita, tapi hanya satu jalan pada mereka yang berada di luar Islam. Tapi kenapa hari ini kita lihat lebih ramai golongan mereka yang berjaya? Sebab kita sombong, berdoa kita malas, berusaha pun ala kadar saja!” -Dr Danial Zainal Abidin.



Berdoa mohon diberikan penguji yang sesuai dengan kita
Di satu-satu department, ada banyak penguji dengan bermacam-macam cara dan kemahuan, dengan gaya pemikiran yang berbeza. Tak perlu berdoa ingin dapat dr A sebagai penguji, tapi berdoalah agar diberikan penguji yang sesuai dengan diri dan kemampuan. Dalam hidup banyak rahsia, dan kita tak tahu rahsianya bagaimana keadaan kita ketika ujian nanti. Serahkan pada Allah, dengan doa tersebut. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Dan sesungguhnya tawakkal adalah salah satu pintu rezeki.. Bila dah dapat penguji, yakinlah dengan sepenuh keyakinan bahawa itu yang terbaik untuk kita-siapapun dia.

Berfikiran positif
Aku pernah dipertemukan dengan seorang hamba Allah, yang terlalu merendahkan dirinya. Dengan sungguh-sungguh berkata dirinya bodoh, tidak pandai dan tidak pandai.. Alhasil, soalan-soalan yang very basic pun dia tak dapat jawab. Na’uzubillah... You are what u think. Jadi fikirkanlah yang positif. Dengan fikiran yang positif, kita lebih tenang dan insyaAllah dapat menjawab dengan lancar.

Berdoa agar penguji dalam kondisi yang tenang
Aku pernah dihadapkan dengan penguji yang amat terkenal dengan wajah yang menakutkan, sehingga ada mahasiswa yang menangis setelah ujian dengan beliau. Aku pernah dihadapkan dengan penguji yang anti-Malaysian, tak kurang juga penguji yang kuat pengaruh ‘mood’nya ketika menguji. Satu hal yang selalu aku amalkan adalah membaca ayat pelembut hati.

“Katakanlah (Muhammad),”Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang” (3:31)

Bacalah dengan keyakinan bahawa Allah yang memegang hati manusia. Sekeras apapun ia, jika Allah mentakdirkan sebaliknya pasti akan terjadi. Alhamdulillah, terasa banyak keajaiban yang terjadi dengan doa ini.

Wujudkan situasi yang bersahabat
Salah satu cara aku mengatasi situasi tegang ketika ujian adalah dengan senyuman. Senyuman hormat. Dari awal masuk ke ruang ujian, ketika memperkenalkan diri, dan siap untuk ujian. Senyuman itu setidaknya mengurangkan ‘ketakutan’ dan menunjukkan keyakinan. Secara peribadi aku menganggap first impression examiner terhadap kita amat penting. Yang menilai kita dalam ujian ini adalah manusia, dan penilaian manusia terhadap kita bermula dengan apa yang dilihat. Tunjukkan kita well-prepared untuk memulakan ujian. Salah satu cara aku mendapatkan keyakinan ketika ujian adalah pemilihan pakaian yang selesa dan meyakinkan :)

Setelah selesai ujian, bertawakkallah kepada Allah. Lapangkan dada selapang-lapangnya menerima hasilnya nanti. Selalu ingat, kita belajar bukan untuk mengejar nilai/result yang bagus semata-mata. Yang lebih penting adalah keberkatan ilmu itu sendiri, semoga ilmu-ilmu itu nantinya memberi manfaat kepada dunia kita dan juga akhirat kita. InsyaAllah.

wallahu'alam

1 comment:

  1. Salam.
    Aku br abis xm ngan Prof AAI, dan alhamdulillah lulus. Mmg aku harapkan lebih dr lulus, tp tak tau mcm mane Allah beri rasa redha dan pasrah dgn ketentuan yg Dia dh tetapkn. Yg penting lihat ke depan, bukan menyingkap masa lalu sbb yg dh lepas x boleh diubah lagi. Bila tgk kite dh belajar penat2, mesti akan muncul rasa x bersyukur. Cuba kita lihat kedepan, kita yakin Allah simpan sesuatu yg lebih baik utk kita nnt insyaAllah. Yakinlah..pasti kita akan tersenyum senang dan tenang.
    wallahu'alam.
    thx for the sharing maimanah :)

    ReplyDelete