Mar 13, 2010

Kalaulah...

Dilema. Dalam beberapa minggu belakangan ini aku berada dalam dilema. Memang susah membuat keputusan bila ia melibatkan sesuatu yang kita sayang. Dan akhirnya, hari ini aku telah memutuskannya.

“Kamu tak nak jual ke? Pak cik nak beli. Nak bagi kat anak pak cik. Boleh dia pakai pergi sekolah..” si tukang kebun menyapaku petang itu.

Bukan aku tak nak jual. Tapi aku sayang. Hampir 5 tahun aku bersamanya. Walaupun aku kini tidak lagi menggunakannya, terasa amat berat untuk aku melakukannya. Banyak kenangan aku dengannya..

***

Tarikh : September 2005 (sebuah petang yang damai)
Tempat : Tepi longkang, bawah RUSUN blok D, menghadap ke UPF

“Nak tak kite beli basikal? Jimat sikit duit nak ulang alik pegi kelas...petang-petang camni pun boleh main basikal, tak de la boring sangat..” Aku memberi usul.

“Ha, ok gak tu. Tapi kene survey dulu la harga. Kira betul-betul, mane lagi jimat. Naik pete-pete ke beli basikal..” Kawan aku yang sorang ni memang amat teliti bab berbelanja :)

Setelah keliling kedai sana dan sini, akhirnya aku membeli sebuah basikal ungu dengan bakul di depan. Ada tempat duduk penumpang kat belakang juge..13 keping not Rp 500,000 aku keluarkan dari beg duit pemberian roomateku. Harga yang jauh lebih murah berbanding harga basikal sekarang. Alhamdulillah..aku kini memiliki sebuah basikal..

Setiap pagi kami pergi ke kelas naik basikal. Aku biasanya paling depan. Biar laju supaya tak lenguh kaki nak mengayuh naik bukit (memanfaatkan inersia : aplikasi fizik)-sampai dua kali orang buat persembahan seloka pantun perli aku bawak basikal laju!-sebab basikal aku tak ade gear. Loceng je ade :) Dengan basikal, aku dapat jimat Rp 4,000 pete-pete pergi & balik per hari, aku mudah nak ulang alik ke kelas bila ada barang tertinggal kat bilik. Senang nak pergi fakulti tengok result yang baru keluar beberapa minit sebelum Maghrib. Senang nak pergi fotokopi kat tepi jalan besar depan sana (Pintu Dua). Boleh jalan-jalan petang keliling tasik sambil beriadah... Dan tempat yang paling jauh aku pernah pergi dengan basikal ni adalah ke Pasar Daya, 30 minit perjalanan kot. Beli ayam, ikan & sayur :)

Tapi memiliki basikal bukanlah semua yang indah-indah...

“Hoi kamu orang Malaysia, miskin sangat ke naik basikal aje!?!” tiba-tiba je si penunggang motor kat sebelah tu menjerit. Ape hal? Aku pun tak faham dengan orang 'sinting' macam tu. (jangan risau, mereka hanya sebilangan kecil dari sekian banyak rakyat Indonesia. Lebih banyak yang berbuat baik pada kami)

Panas, hujan. Meredah banjir, habis basah lencun kain kembang. Terjatuh, kene langgar..perkara biasa. Tapi Alhamdulillah tak pernah ada kes luka teruk. Kunci basikal hilang, padlock basikal rosak.. Satu demi satu ‘spedarian’ kehilangan basikal (dicuri), alhamdulillah aku punya masih selamat.

***

“Macam mane, kamu nak jual tak?” sekali lagi pertanyaan itu diajukan kepada aku.

“Tunggu dulu ye pak cik, saya fikir-fikir dulu..” aku menangguhkan.

Ok, aku dah memutuskan untuk menjualnya. Tapi, nak jual dengan harga berapa ni?? Aku beli pun tak mahal sangat. Dah pakai 5 tahun, loceng pun dah hancur. Bakul dah berlubang sana sini dan senget. Besi dah berkarat tak nampak warna. Brek sebelah dah out. Ada nilai lagi ke? Tapi kalau jual murah sangat, tak untung la...hm, dilema...

Tapi untuk seketika aku teringat sebuah kisah. Aku hanya ingat main point dari kisah tersebut, tak ingat siapa watak di dalamnya, dan plot cerita yang tepat.

Seorang sahabat, ketika dalam keadaan nazak berkata, “Kalaulah semua..kalaulah..kalaulah yang baru..”

Sahabat lain yang mendengarkan kata-kata tersebut bertanya kepada Rasulullah.

Rasulullah menjawab bahawa ketika itu Allah telah menunjukkan kepada si arwah, ganjaran yang akan dia dapatkan hasil dari kebaikan yang dia lakukan ketika di dunia.

Suatu ketika dulu, si arwah sedang makan roti (yang merupakan satu-satunya makanan yang dia miliki ketika itu). Tiba-tiba datang seorang pengemis meminta roti tersebut. Si arwah mencubit sedikit dari rotinya dan memberikan kepada di pengemis itu. Dengan kebaikan itu, Allah telah memberikan sejumlah ganjaran. Maka, si arwah pada ketika nazaknya berkata, “Kalaulah aku bagi semua roti tu, pasti ganjaran dari Allah lebih besar!”

Pada ketika yang lain, seorang sahabat yang miskin datang ke rumah si arwah meminta bantuan berupa pakaian. Si awrah yang memiliki beberapa helai jubah berbesar hati untuk menghulurkan bantuan. Beliau mengambil sehelai jubahnya yang sudah lama dan diberikannya kepada sahabatnya. Dengan kebaikan itu Allah telah memberikan ganjaran yang amat menyenangkan. Maka si arwah pada ketika nazaknya berkata, “Kalaulah aku bagi jubahku yang baru, pasti ganjarannya lebih besar!”

(kalau ada yang tahu kisah sebenar dari kisah ini, mohon ingatkan saya~)

Satu-satunya gambar basikal yang aku ada. Yang lain dah hilang. Gambar first year, tembam sikit :)

Tarikh : 13 Mac 2010 (10.15 am)

Tempat : Pintu gerbang masuk Rusun

“Pak cik memang nak basikal saya ni kan? Macam ni la, pak cik ambil je basikal tu. Saya bagi kat pak cik..”
“Oh! Terima kasih, nak..”

Alhamdulillah. Semoga basikal kesayanganku dapat terus berbakti kepada manusia :)
Segala yang baik itu datang dari Allah~

Wallahu'alam

Baca juga INI

5 comments:

  1. sedarlah sye bile bce citer ni...kdg2 lpe yg semua harta bukan milik kita..thanks kak mai atas peringatn..=)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Betul, dik. Kita tidak lebih dari seorang peminjam yang berkewajipan mengembalikan semuanya pada Yang Punya kelak.

    ReplyDelete
  3. simple but nice post..tq kak mai utk pkongsian ni..=) smoge ia mjadi pmangkin smgt sy utk lbh byk mderma..insyaAllah..

    ReplyDelete
  4. nice post. tapi manah kalo bawak basikal memang champion. sikit lagi nak sama laju dgn motor.haha.

    ReplyDelete