Jan 1, 2010

It's time!

Pagi ini terjaga dek sms yang bertalu-talu masuk.

Sms dari Dura :
Salam khansa', sanah helwah. Semoga pertambahn umur seiring dgn pertambahan amal. Semoga ukhuwah antara kita semua semakin erat. Aminn..
Sms dari Husna :
Sanah helwah ya gamilah. Akhirnya 21 dah kan? Moga rahmat Allah di sisimu tika gembira sedih, senang susah, sihat sakit, muda tua, kaya miskin, dunia akhirat. Sayang ang sangat!
Sms dari Khaulah :
Salam.kak khansa, selamat hari lahir.. Semoga mumtaz dalam exam, hidup n akhirat jugak.. 
Juga terima e-card dari mak & abah yang dirindui :


Khansa', Selamat menyambut Hari Ulangtahun Kelahiran yang ke 21. Semoga sentiasa dalam keberkatanNya, tetap iman, tinggi semangat juang seperti al-khansa', dikurniakan kesihatan yang baik, berjaya dunia dan akhirat... Semoga Khansa' thabat pada jalanNya...

And, dapat phone call direct from Malaysia, dari Abu Uzayr.

Jazakillah keapda semua atas ingatan dan doa kalian. Maaf, tak tertulis semuanya.

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kepada Rabbul 'Alam, masih memberi peluang untuk aku menghirup udaranya yang segar, masih diberi nyawa hingga ke saat ini. Dan 'hadiah' yang paling besar dari Dia, sudah pastilah rahmat dan hidayahNya, untuk aku masih berada dalam nikmat iman dan Islam.
Alhamdulillah, alhamdulillah.

Dah masuk tahun baru pun, masa untuk refleksi diri, tanyalah kembali pada diri :

1. Siapakah yang menciptakan diriku ini?
2. Untuk apa aku dijadikan?
3. Bagaimana untukku memenuhi tujuan penciptaanku?

4. Ke manakah aku selepas kematianku?

Dah lebih 20 tahun pun kita berada di dunia ni. 20 tahun juga bergelar MUSLIM.
Kita pasti ke kita ada jawapan untuk semua persoalan-persoalan ini? Atau pun kita dah lupa asal usul, lupa tujuan kita dihidupkan?

"Maka apakah kamu mengira, bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main, dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
[23:115]

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu?"
[51:56]

"Ingatlah ketika Rabbmu berfirman kepada para malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka berkata: Apakah patut Engkau menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. "
[2:30]

Renung-renungkanlah, muhasabah kembali, berapa banyak yang telah kita sumbangkan untuk Islam, selama kita hidup dengan title MUSLIM..

Tertarik untuk berkongsi kata-kata sheikhuna, As-Syahid Al-Iman Hassan Al-Banna dalam risalahnya:
Bersamalah kita memohon kepada Allah agar kita beralih daripada medan bercakap kepada medan bekerja, medan mengatur strategi dan kaedah kepada medan melaksana dan mempraktikkan. Sudah sekian lama kita habiskan masa berucap dan bercakap. Masa menuntut kita supaya segera melangkah ke arah yang serius dan produktif

Selamat bermuhasabah..!



cakes sponsored by hana =)



hand-made by hana



from yana.. comel kucing tu, boleh kawan ngan si deco



from kay.. tq!


from mimie.. cute!


"Ya Allah ya Tuhan kami, jadikanlah pertambahan usia kami ini satu rahmat bagi kami, untuk terus tunduk dan beribadah kepadaMu, untuk terus menjadi penegak agamaMu, jauh sekali menderhakai segala perintahMu.


Ya Allah, jadikan kami di kalangan mereka yang beramal dengan apa yang diperkatakan, jadikan kami di kalangan orang-orang yang bekerja di jalanMu, tetapkan hati-hati kami untuk terus thabat dijalanMu, dan matikanlah kami sebagai syuhada dalam perjuangan menegakkan kalimahMu. Ameen ya Rabb.."




No comments:

Post a Comment