Jul 15, 2009

*polaroid*

“Polaroid ape cite? Bila lagi nak kluar?”

Sebuah pertanyaan yang sering kali aku terima sejak beberapa bulan ini. Memang kami menjanjikan POLAROID sekitar awal tahun 2009 yang lalu, namun sampai sekarang pun masih belum nampak bayangnya.
POLAROID sulung

POLAROID-majalah rasmi PKPMI seIndonesia dihasilkan sebagai medium komunikasi seluruh ahli PKPMI secara umumnya. Tapi apalah sangat majalah 2 edisi ini mampu lakukan. Tidak banyak. Namun tetap setidaknya ia memberi informasi yang harus diketahui oleh para ahli.

Perjalanan POLAROID tidak mudah. Dari NOL. Dari titik terendah ini kami membina sidang editorial. Membentuk konsep. Memberi nama-POLAROID-sebagai simbol; capture the moment. Menyebar jaringan ke seluruh Indonesia untuk mendapatkan seberapa banyak maklumat dari seluruh cawangan PKPMI. Berkomunikasi dan bekerja bersama, meskipun kami tidak pernah mengenali apalagi bertemu antara satu dengan yang lain. Dan yang semakin membuatnya ‘tidak mudah’ adalah keterbatasan waktu, sarana dan dana. Kami mahasiswa yang dituntut untuk belajar, dan kami pelajar yang tidak punya gaji untuk menggerakkan semua ini. Namun momentum komitmen dan tanggungjawab menjadikan segala ‘tidak mudah’ ini menjadi sesuatu yang dapat dibanggakan.

Tidak mudah, tapi aku suka. Puas dapat menghasilkan sesuatu dengan tangan sendiri. Puas dapat menjelmakan imaginasi menjadi realiti. Sudah tentu, sebelum menghasilkan sesuatu perlu ada imaginasi. Membayangkan ia begini dan begitu, dan dengan bayangan ini aku berusaha menjadikannya nyata. Akan terdapat beberapa modifikasi dan adjustment dari apa yang telah dibayangkan tadi, dan perlu disesuaikan dengan idea / objektif asal sesuatu karya tersebut. Hmm..
khusyuknye?

Kembali ke cerita asal. Bila POLAROID nak keluar ni?

POLAROID kedua direncanakan pada bulan Mac 2009 yang lalu, sempena perhimpunan Kongres Tahunan PKPMI Pusat. Kami telahpun menyiapkan soft copy sesuai dengan time-line yang dirancang. Namun inilah salah satu ‘tidak mudahnya’ POLAROID apabila terpaksa berdepan dengan beberapa masalah yang lebih kompleks. Kongres PKPMI terpaksa ditunda beberapa kali atas beberapa sebab, sekaligus mengheret kepada tertundanya POLAROID edisi kedua. Kedua dan terakhir bagi sesi ini.

Alhamdulillah, edisi kedua POLAROID sudah siap dicetak. Hanya menunggu hari - Kongress Tahunan PKPMI Pusat di Jakarta pada 15 & 16 Ogos 2009.
bakal menemui anda-ahli PKPMI

Masa depan POLAROID selanjutnya? Ini POLAROID kedua dan terakhir. Terakhir bagi sesi ini. Tentang masa depan POLAROID selanjutnya, akan diserahkan kepada pimpinan PKPMI Pusat akan datang. Apakah masih akan wujud pos Exco Penerbitan yang akan mengendalikan POLAROID atau tidak. Ia sebuah pilihan, bukan mandatori untuk dilaksanakan.

Buat team PKPMI Pusat 08/09 dan sahabat-sahabat PolaCrew seluruh Indonesia, setinggi penghargaan buat kalian atas segala kerjasama yang telah diberikan. Tanpa komitmen yang kalian tunjukkan, kedua edisi POLAROID ini tidak akan pernah wujud. Mohon maaf andai ada kecacatan pada karya yang tidak seberapa ini. Hanya inilah yang dapat disajikan buat semua~semoga bermanfaat!

Catatan peribadi Sang Editor~JwiSa

3 comments:

  1. Tahniah manah dan semua team editor polaroid.. korang smua telah menghasilkan sesuatu yg sgt membanggakan... Apa nasib polaroid selepas ini?? huhu pimpinan pkp kedepan yg akan menentukan.. insyaAllah moga ianya bermanfaat..

    ReplyDelete
  2. buah tangan yg takleh dilepaskan kalo dh study kt indonesia!

    mesti ko syg gile polaroid kan... neway my first impression- cantik!

    hopefully isi die lebih best dr cover die...insyaAllah :)

    ReplyDelete
  3. Akmal, tak sabar saya nak tgk polaroid kedua ni..hehe.bg yg special punya ke Makassar ek :P

    Emann, insyaAllah..aku harap korang puas hati dgn bahan2 kali ni.Dan harap sangat printing quality jauh lebih baik dari yg sebelumnya~ape2 je lah..tunggu n lihat :)

    ReplyDelete