Sep 7, 2008

[KKN 4]

30 Juni 2008
Inilah harinya. Aku akan berangkat ke Pinrang, berkampung di sana selama kira-kira 7 minggu. Macam-macam persepsi & tanggapan awal berlegar kat kepala ni. Setidak-tidaknya, lepas pertemuan dengan teman-teman sekumpulan & supervisor (Drs Sartini dari Fakultas Farmasi) serta pembekalan/taklimat selama 2 hari full di Baruga hari tu, aku semakin jelas dengan apa yang aku akan lakukan di sana. Yg aku akan LAKUKAN, bukan yang aku akan HADAPI. Yang akan dilakukan tu semua org sama. Matlamat & perjalanan kerja sepanjang KKN asasnya sama. Tapi apa yang akan aku hadapi? Wallahu’alam. Aku hny dpt fikirkan kemungkinan-kemungkinannya. Dan yang paling penting, aku dah set in mind. Target utk mendapatkan sesuatu yang ‘ekstra’, tambahan daripada target/matlamat KKN secara formalnya. Aku ingin mencari sesuatu yang baru, yg bermanfaat, dan yang boleh aku aplikasikan dalam kehidupan mendatang nanti.


OK. Persiapan sehingga malam terakhir di Makassar, beg besar yg tadinya kosong dah pun penuh. Sungguh tak aku sangka, beg yg besar mcmtu aku boleh penuhkan. Huhu.. walaupun dalam ‘sejarah’ hidup aku memang slalu tergolong sbg orang-orang yang xbawak barang bnyk. Masa datang 1st time kat sini pun, beg aku antara beg yg paling kecil & barang yang paling sikit. Takleh lawan la kwn2 lain yg bawak barang berkotak-kotak..ehe~ Ape yg aku bawak kali ni? Basic things, baju, tudung, kasut..Cuma mungkin kuantitinya lebih bnyk. Sebab dari pengalaman2 senior, KKN ni perlu bnyk baju esp t-shirt. Bnyk buat kegiatan outdoor yg memenatkan. Mengotorkan baju. Bawak peralatan medic yg aku ade (stetoskop, handscoon, termometer, ubat2 dll) termasuk beberapa barang yg sblm ni aku xpernah tau n guna. That is antis – cairan berunsur alkohol yg dipakai utk bersihkan tgn time xde air & wet tissue yg juga utk hyegiene. Almaklum, student dr fakulti berbasis kesihatan. Kene la jaga kebersihan, apalagi bila duduk kat tempat yg hyegienenya kita tak tau macammane. Hny sbg langkah berjaga-jaga.

Upacara pelepasan di Lapangan PKM

So, pagi tu aku antara org yg awal keluar dari rusun. Semangat, biase laa..hehe. Berkumpul kat lapangan PKM. And after majlis pembukaan baru kitorang bertolak. Untuk pengangkutan, my group dapat Damri 2. Dengar nama Damri tu, excited la sbb dapat bas aircond. Ade group yg dapat naik bas je. Ape beza bas dgn Damri? Aku pun tak sure. Hehe..both are bus sebenarnya. Tp bas tu cm bas kecik2 n lama tu la. Damri ni (kalau x salah) mmg syarikat bas yg terkenal kat sini. Dan bas Damri yg slalu aku nampak is mcm bas ekspress kat M’sia tu. Bas Transnasional, Konsortium dll. But somehow keselesaan dier taraf bas skolah besar yg ade aircond kat Mesia je. Orait la jugak tu kan...


Tp alangkah malangnya, ternyata bas kitorang tu is Damri yg lama!! Buruk! Huhu... takpe lah. Nok wak gano~ naik je la, sumbat beg-beg yg besar tu. Padat gile. Aku kebetulan naik dgn beberapa kwn2 Malaysia (Kak Hanis & Kak Halaa). Dan around 10am, bas mula bergerak meninggalkan kampus merah (gelaran kepada UNHAS). Ade dlm brape belas bas hari tu. Bnyk btul..


Everything berjalan lancar. Just rase nk tido je time tu sbb mlm td tido lewat. Hmm..bestnye (walaupun aircond tak macam aircond – tak sejuk pun). Until suddenly...gedegok..gedegok!! dgr bunyi yg semakin kuat dari belakang. Asap hitam pulak menyesakkan nafas. Aku dah la duduk about 3 seats from back. Sume panik. Bas slowdown & stop kat tepi jalan. Rupa-rupanya lapisan bunga tayar (outer layer) dah tercabut. Tercabut separuh, so bila tayar bergerak tu yg jd bunyi gedebok tu... so pak tu just cut the piece yg tertanggal tu. Abes cite... Adei, cuak aku. Terganggu tidur. Hehe...



Kitorang pun berjalan lagi..tp aku terfikir jugak. Dier potong ade bunga tayar tu td. Xpe ke? Tak jadi botak ke tayar tu nnt...? Entah la.. serahkn pada yg pakar. Aku pujuk diri sendiri je la. Hari pulak makin panas. Angin aircond dah trasa mcm bahang. Tambah pulak penapis udara kat bumbung bas tu cm dah bocor. Hiruplaa udara kotor dlm bas tu. Adei~ sampai pening pale. Muka aku pun dah jd hitam!!


Nak dijadikan crite pulak, about 1 hour after kejadian gedebok td... terjadi hal yg sama. Gedebok..gedebok!! Kali ni, makin kuat pulak dgr bunyinye, dan makin tebal asap hitam yg menghitamkan baju & muke kitorang. Adei.. aku dah agak dah, dah xsedap ati dr tadi lg. Kan betul instinct aku. Mane taknye, dia potong cmtu je bunga tayar yg tercabut td. Simply ilke that. Hmmm...


Bas kitorang pun stop tepi jalan. Kali ni, baru pak tu ganti tayar. Kebetulan mmg Damri 7 yg ade kat blakang stop skali utk tolong. Diorang best la, bas aircond. Biar padat pun, tp setidak-tidaknya ventilasi baik. Aku dah macam cacing kepanasan kat dlm bas tu (masa tu kol12 tghhari..) so aku pun turun dr bas. Lepak kt tepi jalan tu yg kebetulan ade kedai runcit. Ade pulak beranda dia kat situ. Kitorang lepak-lepak situ sementara pak-pak ni repair tayar. Adus. Apela malang nasib. Dah la dpt bas dhaif. Stop 2 kali pulak masalah tayar! Ehe~


Orait. What happened next? Another 30 minutes, kitorang dah sampai Pinrang. Tapi tak sampai-sampai lagi kat Kantor Bupati (place where semua bas akan stop n kitorang akan tukar transport ke desa masing-masing). Sesat! Seingat aku ade la dlm 3 kali bas tu berpatah balik. Pi mai pi mai tang tu. Alhamdulillah la xlama sgt sesat. Akhirnya sampai jugak kat Kantor Bupati yg besar lg cantik tu. Antara yg terlambat sampai, tp ade lg yg lebih lambat.


Kat sana xde wat pe pun. Just formality, ade majlis kat dlm kantor yg bersize kecil. Of course xdpt nak muatkan beratus-ratus peserta KKN ni. So hny beberapa org je yg masuk dalam. Aku malas nk join kat dalam. Biarlah golongan-golongan KOOR yg ikut (Koordinator Kabupaten, KORKAP; Koordinator Kecamatan, KORCAM & Koordinator Desa, KORDES). So, lepak-lepak sambil tunggu transport yg disediakan utk kami ke Desa Polewali...


Jeng..jeng.. ternyata dugaan kami tak hbs lg. Ape pulak? Dalam penantian menunggu transport tu, aku statik berdiri di tgh-tgh beg yg besar. Tengok je kereta/van/lori/bas dll yang datang & pergi ambil peserta-peserta KKN dr Kecamatan & Desa lain.


“Bila laa bas aku (ke Desa Polewali) nak sampai ni...” hurm. Lame gile tunggu. Sampailah kat Kantor tu tunggal 3 group, including my group! Huhu~ aura malang sape pulak yg memalangkan kami ni. Hikhik... sampai da dekat maghrib, baru la bas kitorang sampai. On the wat nak gi Kantor Kecamatan Suppa tu dah gelap. Pertemuan dgn Pak Camat (Kepala Kecamatan) kat kantor pun dah selesai. Kantor dah gelap, hny ada 2 pete-pete yg menunggu kami utk dihantar ke Desa Polewali. Kuang kuang kuang...

Alhamdulillah, akhirnya kami tiba di rumah pak desa


Hampir 9 jam (10 am – 7 pm) kami menempuh perjalanan yg horror, akhirnya sampai jugak kat Desa Polewali. Duduk berta’aruf kt rumah Pak Desa & lastly merebahkan diri atas sofa rumah Pak Imam (Opposite the house). Alhamdulillah...

“Dah la bas dhaif xde aircond, tayar rosak 2 kali, sesat, lambat dijemput kt Kantor Bupati pulak..!! Ape lg lepas ni??”

No comments:

Post a Comment