Apr 11, 2008

anda marah?

“La tagh-dhob” kata Nabi s.a.w ketika datang pemuda itu meminta nasihat..
“La tagh-dhob” ulang Nabi.
Demikian yang tercantum dalam hadith Nabi yang terkenal,

Abu Hurairah r.a menerangkan bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w, “Berilah aku nasihat”. Beliau menjawab, “Jangan marah”. Maka diulanginya beberapa kali, kemudian Nabi bersabda, “Jangan marah!” (Hadith riwayat Bukhari)

Ada apa dengan marah?
Dalam bnyk-bnyk nasihat, kenapa nasihat ni yang Nabi bagi?

Satu hakikat tentang marah..
Ia ada pada semua orang!
Kalau xde, maka patologis laa (term medic, bererti abnormalities)
Tapi kenapa Allah jadikan marah sbg fitrah dlm setiap manusia??
“Tidak Aku jadikan sesuatu dengan sia-sia..”
Itu kata Allah…

Yang membezakan kita tentang marah,
Adalah bagaimana kita menanganinya..
How?? Sesungguhnya ia memerlukan kekuatan..
“Kuat seseorang bukan terletak pada badan yang sasa & besar, tapi terletak pada kemampuannya untuk menahan marahnya..”

Dalam medic, saya belajar..
Sesuatu penyakit, lebih baik dihindari daripada diubati..
Pepatah Melayu pun ada cakap,
Menghindari lebih baik dari mengubati..
Betul kan??
Marah pun macam tu..
Sebaiknya kita hidari dari marah..
Sebab kalau dah marah, lebih susah untuk mengawalnya..

Macam mana nak cegah marah?
Dengan latihan..
Melatih diri dengan akhlak-akhlak yang mulia..
Lapang dada, lemah lembut, memaafkan, tenang..
Kalau diri dah terbiasa dengan sifat-sifat ni..
Jadilah kita golongan yang ‘susah nk bagi dia marah..’

Janganlah sbb hal yg remeh..kita marah
Janganlah sbb hal yg belum jelas kedudukannya..kita marah
Janganlah sbb teguran org terhadap kita..kita marah
Janganlah sbb hal yg salah faham..kita marah

Marah itu bahaya..
Marah merosakkan harta benda
Marah menceraikan suami & isteri
Marah mencemarkan imej kita
Marah dapat membunuh orang
Marah boleh menyebabkan syirik
Dengan marah, kita berkemungkinan buat apa saja!!
Astaghfirullah..!

Kalau dah ‘ter’marah jugak?
Kawallah ia..
Rasionalize ur mind..
Ingat Allah bnyk-bnyk..
Ingat kesan buruk kalau kita marah..
Ubahlah posisi dari berdiri ke duduk,
Dari duduk ke baring..
Kunci mulut sekejap dr berkata-kata..
Kalau tidak, terhamburlah semua caci maki..
Astaghfirullah..
Berwudhu’ lah..
Sebab marah itu ibarat api yang menyala..
Semoga air td dapat menyirami nyalaan tu..

Kalau marah ni bawak keburukan sokmo,
Kenape Allah cipta marah??
Saya ulang..
“Tidak Aku jadikan sesuatu dengan sia-sia…”
Marah tu ada baiknya..
Wajib kita marah bila..
Perbuatan maksiat di depan mata..
(PERHATIAN, marah kepada perbuatannya. Bukan kepada pelakunya)
Wajib kita marah bila..
Aqidah & iman kita dicabar..
Wajib kita marah bila..
Sesuatu yang mengancam jiwa, harta & maruah kita..

Apapun, marahlah kerana Allah..
Allah larang perbuatan maksiat..
Sebab tu aku marah..
Aqidah & iman adalah teras kepercayaan aku dlm Islam
Sebab tu aku marah..
Allah suruh aku pertahankan maruah..
Sebab tu aku marah..

Tetapi marahlah dengan cara yang baik..
“Tolaklah perbuatan buruk mereka dengan yang lebih baik. Kami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan.” (23:96)

Semoga bermanfaat~

* inspirasi dari huraian hadith arba’in ke-16 oleh Ukhti Nusaibah :)

1 comment:

  1. Mak pernah cakap "kalau asyik nak marah je,nanti hilang kawan semua"
    Hari ini aku tahu cakap mak memang betul. Aku rasa teruk sangat, rasa macam tak layak nak berkawan dengan semua orang, asyik nak marah je. Betul, marah memang merosakkan imej. Kata agussyafii, kalo biar nggak mudah marah, nggak usah terlalu dipikirin, cuekin aja..

    Jangan marah.

    ReplyDelete