Feb 17, 2010

Abdul Aziz Rantisi

Beberapa hari yang lalu, aku berkesempatan menghadiri majlis Aqiqah seorang bayi lelaki yang usianya mencecah tujuh hari. Meskipun majlis tersebut tidaklah sehebat majlis Engku Aleesya mahupun Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram, namun aku dapat merasakan suasana gembira yang penuh dengan nuansa syukur kepada Sang Pencipta. Yang lebih menarik, anak kedua kepada pasangan kenalanku ini diberi nama seperti nama seorang tokoh yang bukan calang-calang orang. Abdul Aziz Rantisi. MasyaAllah...!


Siapa Abdul Aziz Rantisi?

Ramai doktor di muka bumi dengan berbagai macam keahlian dan kepakarannya, tetapi hanya sebilangan kecil di antara mereka yang menghafal Al-Quran dan merindukan syahid di jalan Allah. Di antara bilangan yang kecil itu adalah doktor Abdul Aziz Rantisi. Beliau dilahirkan pada 23 Oktober 1947 di Desa Bina, terletak di antara Askalan dan Yafa. Memiliki nama lengkap Abdul Aziz Ali Abdul Hafidz Ar Rantisi, merupakan seorang doktor pakar anak yang pernah bertugas di Hospital Naser, di sekitar kem Khan Yunis, Jalur Gaza pada 1976.

Beliau aktif dalam beberapa organisasi, diantaranya sebagai anggota Komiti Islam, Organisasi Perubatan Arab di Jalur Gaza. Menjadi pensyarah di Universiti Islam Gaza sejak ia dibuka pada tahun 1987.

Abdul Aziz Rantisi merupakan murid kepada Syekh Ahmad Yasin, tokoh spiritual, pemimpin pejuang Palestin melawan penjajah Zionis Israel di abad moden ini. Di bawah bimbingan Syekh Yasin, Abdul Aziz Rantisi dapat memahami erti kehidupan dan perjuangan meraih kejayaan yang sebenarnya, tegar dalam menghadapi cabaran, tidak terbuai dengan godaan dunia dan yang lebih penting lagi adalah bercita-cita untuk mati syahid.

Beliau pernah ditahhan di penjara Kaffar Yunah bersama sang guru dan beberapa pejuang Palestib lain dari Hamas. Di penjara tersebut Abdul Aziz Rantisi melakukan muraja'ah (mengulang) Al-Quran yang sudah dihafal sejak tahun 1990.

Bagi merealisasikan cita-citanya untuk mati syahid, selain berdo'a, beliau berjuang dengan ikhlas, tidak cinta dunia, tidak takut kepada sesiapa pun kecuali Allah, tidak mahu berkompromi dengan Zionis Israel, penjajah yang akan menghancurkan masjid Al-Aqsa, qiblat umat Islam pertama.

Ketika Syekh Ahmad Yasin syahid, Isnin, 22 Mac 2004 kerana diserang roket penjajah Zionis Israel, maka kepemimpinan Hamas digalasnya dengan penuh tanggungjawab dan amanah. Beliau sebagai qiyadah/pemimpin pengganti Syekh Ahmad Yasin sangat hati-hati terhadap wang atau harta benda dan amanah merupakan sebahagian dari hidupnya, sehingga beliau ditsiqahi (dipercaya) oleh pengikut dan pendukungnya.

Ada kata-kata hikmah yang menjelaskan, tiada tsiqag tanpa amanah, yang membawa maksud tidak mungkin seseorang akan percaya kepada seseorang yang diberi amanah sebagai pemimpin jika dia tidak amanah dalam bermuamalah dengan orang bawahannya, bersilat lidah untuk memperkaya diri atau menyelamatkan diri sendiri.

Kehidupan Abdul Aziz Rantisi berakhir setelah dihentam roket penjajah Zionis Israel. Ketika badannya dipenuhi darah, kondisinya mula melemah. Namun beliau sempat menunjukkan sesuatu ke kocek seluarnya. Pengawal beliau yang berada di sana ketika itu awalnya tidak memahami apa yang cuba ditunjukkan. Pengawal tersebut memasukkan tangannya ke kocek seluar sang doktor, dan terlihatlah beberapa keping wang. Abdul Aziz Rantisi menyampaikan pesan, agar memberikan wang tersebut kepada si fulan. Demikianlah Allah memberikan kesempatan dan peluang kepada beliau untuk meninggalkan dunia tanpa beban hutang serta menunaikan amanah untuk disampaikan kepada yang berhak.

Bahkan sehari sebelum kematiannya, beliau sempat mengambil wang simpanannya dan menghitung hutang yang akan dilunasinya. Selain itu beliau juga memberikan bantuan untuk menampung biaya pernikahan anaknya. Setelah itu beliau berkata, "Sekarang, jika saya menemui Tuhanku, maka aku dalam keadaan bersih. Saya tidak memiliki apa-apa dan tidak ada tanggungan apa-apa"

Pada hari Sabtu, 25 Safar 1425/17 April 2004, sang doktor yang merindui syahid akhirnya mendapat apa yang dicita. Beliau meninggal setelah dihentam roket Zionis laknatullah.

Abdul Aziz Rantisi b Kasmiri
6 Feb 2010

Dr Abdul Aziz Rantisi
1947-2004

Innalillahi wainna ilaihi roji'un.

Maka tercapailah keinginannya seperti kalimat yang pernah diucapkannya : "Kita akan mati suatu hari nanti, tidak ada yang dapat mengubahnya. Jika maut disebabkan apache (helikopter perang buatan Amerika) atau serangan jantung, saya lebih rela memilih apache.."

---
Sumber  dari sini

Semoga bermanfaat!

1 comment:

  1. jalan ke syurga,
    penuh ranjau dan duri
    memang sunnah Ilahi,
    gugur di perjuangan ini

    jangan disangka mereka mati,
    di sisi Tuhan pastinya tidak

    bergembiralah dengan kurnia Allah
    mereka bergembira
    diampunkan segala dosa
    dijadikan penghuni syurga..

    ReplyDelete