Nov 23, 2009

kisah empat bersaudara

Tersebutlah kisah empat virus denggi bersaudara. Namanya Den-1, Den-2, Den-3 dan Den-4. Mereka membesar dan berkembang biak di rumah yang kecil, tetapi unik kerana rumah mereka adalah rumah bergerak! Itulah si nyamuk Aedes.

Empat bersaudara ini sering bekerjasama dan saling membantu antara satu dengan yang lain. Setelah si kakak menyerang tubuh manusia dan menyebabkan demam denggi (yang seringkali tidak diketahui sebagai demam denggi), si adik pula sekali lagi memasuki tubuh manusia dan menyebabkan terjadinya demam denggi berdarah (dengue high fever; DHF). Kerana itulah DHF sering dikaitkan dengan hipotesis Secondary Heterologous Infection.


Demam denggi mempunyai beberapa ciri.

1) Demam yang terjadi dalam 2-7 hari, biasanya datang tiba-tiba.
2) Pembesaran hati dan/atau limpa
3) Perdarahan dengan provokasi atau spontan (hidung berdarah, bintik-bintik merah di badan, gusi berdarah, berak darah dll)
4) Renjatan/Syok
5) Peningkatan IgG dan/atau IgM (antibodi tubuh)*
6) Kadar trombosit darah < align="justify">* pemeriksaan laboratorium

Tapi jangan risau. Tak semua orang dengan demam denggi akan mengalami kesemua di atas. Ada tahapan-tahapan tertentu yang akan dilalui

Stage 1
Demam selama 2-7 hari dengan uji tourniquet positif. Tidak ada perdarahan spontan

Stage 2
Stage 1 + perdarahan spontan

Stage 3
Nadi cepat & lemah, tekanan darah menurun, hujung tangan & kaki terasa sejuk, gelisah, sakit perut (tanda-tanda renjatan)

Stage 4
Nadi tidak teraba, tekanan darah tidak terukur (tanda renjatan berat)

Demam denggi umumnya tidak bahaya kerana sifat dari penyakit yang disebabkan oleh virus adalah dapat membaik dengan sendiri (self-limiting disease). Namun, tetap perlu berhati-hati jangan sampai terjadi renjatan (stage 3 & 4). Caranya, pastikan pesakit minum air yang banyak untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang akibat perjalanan penyakit itu sendiri.

Pesakit demam denggi biasanya tidak perlu ditahan di hospital selagi pesakit dapat makan dan minum dengan baik. Namun jika pesakit sering muntah atau tidak mahu makan/minum, pesakit perlu dirawat di hospital untuk disuntik cairan melalui salur darah. Penting untuk memastikan pesakit demam denggi mempunyai air yang cukup kerana dalam keadaan kekurangan cairan dalam tubuh dapat menyebabkan terjadinya renjatan, malah dapat menyebabkan kematian. Juga perlu diperhatikan, jika pesakit mula merasa sakit kepala, sakit perut atau mengantuk (asyik nak tidur aje..), segeralah bawa berjumpa doktor.





Nyamuk Aedes

Seperti yang dinyatakan di atas, nyamuk Aedes adalah makhluk penyebar virus denggi. Ia mampu memindahkan virus dari seseorang kepada orang lain. Maka adalah penting untuk kita membasmi pembiakan nyamuk Aedes.

Pastikan kolah mandi anda dibersihkan setiap minggu, alas pasu-pasu bunga anda tidak bertakung air, longkang di luar rumah dibersihkan dan tempat-tempat penampungan air ditutup.


Fakta tentang demam denggi
- Seseorang boleh saja terkena demam denggi lebih dari sekali
- Kanak-kanak lebih sering terkena demam denggi kerana sistem pertahanan tubuh yang tidak kuat
- Awal penyakit tidak menampakkan sifat-sifat yang khas. Mungkin pesakit hanya mengalami lemah badan, cepat penat, tidak selera makan, sakit sendi dan pinggang, sakit otot dan sakit perut
- Kes demam denggi biasanya meningkat pada musim hujan
- Kalau tiba-tiba demam dan berlangsung selama > 2 hari, cepatlah bertemu doktor!


tu aje~semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment