Oct 16, 2009

Post Test Ramadhan

Dah 27 Syawal rupanya. Kalau sebulan yang lalu, semua dah sibuk nak sambut Syawal. Sekarang? Orang masih sibuk menghadiri jamuan raya jauh dan dekat. Bagi yang tengah pulun habiskan puasa sunat 6 hari, dugaan besarlah ye.. Tapi ganjaran yang Allah dah janji kan jauh lebih manis dari makan di jamuan raya tu :) Alhamdulillah, semoga niat dan ibadah kita semua diterima di sisiNya.

Hm. 27 Syawal, bermakna dah 27 hari lah jugak Ramadhan meninggalkan kita. Tak rindu ke? Lumrahnya kalau kita rindukan sesuatu, kita selalu je rasa nak melihat, menjenguk dan mendampingi sesuatu yang dirindui tu. Jadi, kalau kita rindukan Ramadhan..pasti kita terpanggil untuk teruskan dan tetap setia melakukan ibadah-ibadah sunat yang dulunya (Ramadhan) kita giat lakukan; kecuali solat tarawih la kan~ Saje nak kembali memicu kerinduan pembaca semua, semoga semangat Ramadhan sentiasa subur dalam diri kita sampailah ke Ramadhan yang akan datang, insyaAllah.

Cakap-cakap tentang Ramadhan, cuba tanya diri sendiri..sejauh mana Ramadhan yang lalu dah berjaya mendidik kita. Em, tak brapa sesuai kot soalan ni. Kita ubah sikit. Sejauh mana kita dah berjaya mendidik diri dalam Madrasah Ramadhan yang lepas?



Sekarang, Makassar dilanda ‘musim mati lampu’, dan ditambah lagi dengan ‘air yang tidak mengalir’. Dalam sehari, biasanya takde elektrik 3x2 jam. Mungkin lebih, mungkin kurang. Setiap kali takde elektrik, takde air jugak sebab air tak dapat di pam ke setiap bilik. Lebih malang lagi, sekarang air pun dah mula takde walaupun ada elektrik. Apa reaksi manusia-manusia di sini? (termasuklah aku jugak...)

“Ala..leceh la xde air. Dah la asyik mati lampu je..nak study pun xleh..”

“Ait, mati lampu lagi? Susah le camni...”

“TV aku rosak gara-gara mati lampu ni. Nasib baik tak terbakar rumah..hmmm..”

(dialog dipetik secara rawak..tidak bermaksud menyinggung mana-mana pihak)

Haa...sedar atau tak. Ni salah satu ‘hidden mission’ Allah untuk menjawab pertanyaan kat atas tadi. Ade post test Ramadhan rupanya. Khusus untuk penduduk Makassar, Allah bagi test ‘mati lampu’ dan ‘mati air’ (??) So..timbang-timbanglah sendiri apa result post test ni. Berkesan ke ‘pengajian’ kita kat Madrasah Ramadhan yang lepas?

Peringatan untuk diri sendiri yang sering lupa...

“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang SABAR,” (AlBaqarah : 155)

Wallahu’alam

JwiSa~
16 Okt 2009, 12.08am

No comments:

Post a Comment