Sep 9, 2009

.:Agar Pesan Sampai Ke Hati:.

Alhamdulillah, sekali lagi hati-hati ini disatukan untuk sama-sama mengingatiNya. Hari ini kami bertemu lagi untuk mencari redhaNya. Ku perhatikan wajah mereka satu per satu. Melepas rindu. Lama tidak bersua.
Sudah lebih 3 tahun aku bersama mereka. Selama itu jugalah, aku berusahakan menjadikan ukhuwah ini lebih dari hubungan senior dan junior. Jauh dari hubungan baku dan kaku antara ‘kakak’ dan ‘adik’. Aku inginkan lebih dari itu. Ya, hubungan seorang Naqibah dengan mad’unya memerlukan sebuah erti yang lebih bermakna dari semua itu. Inilah jalinan ukhuwah yang mengantar kepada redhaNya, insyaAllah.



Unit usrah merupakan unit asas dalam gerabak dakwah. Dari unit inilah nantinya jiwa-jiwa dapat dibentuk dan disiapkan untuk membawa pesan Islam kepada masyarakat. Namun yang menjadi pertanyaan, sejauh mana keberkesanan pelaksanaannya? Kenapa kemungkaran dan maksiat tetap saja terjadi di lingkungan komuniti yang wujud sistem usrah di dalamnya? Kenapa mad’u kita tidak menunjukkan perubahan? Eloklah kita memuhasabah diri...

Agar pesan sampai ke hati

Dakwah itu umpama hujan yang jatuh ke tanah. Ia akan turun membasahi bumi, di celah manapun ia. Namun, hanya bejana-bejana yang terbuka dapat menampung titisan hujan itu, sedang bekas-bekas yang tertutup tetap tidak dapat manfaatnya.

Beberapa kiat bagi para da’ie untuk memperbaiki prestasi.

1. Menjaga hubungan dengan Allah swt

Allah yang memegang hati, dan Dialah empunya segala kekuatan. Binalah hubungan yang baik dengan Sang Pencipta, mohon petunjuk & kekuatan, kelancaran dalam berkata-kata serta pemahaman kepada objek dakwah kita.

Syeikh Abdul Rahman As-Sa’ah menceritakan perihal anaknya :

“Anak saya merupakan orang yang paling dekat dengan Al-Quran. Kata-katanya di akui oleh semua yang mendengar, kata-katanya bagai turun dari langit. Beliau tidak pernah lepas dari mazhab, tidak pernah berhenti mengalunkan ayat suci Al-Quran, tidak pernah lupa untuk berzikir dan sujudnya larut dalam zikir kepadaNya.”

Dengan keperibadian sebegini, tidak hairanlah Imam Hassan AlBanna menjadi tokoh pemimpin Islam yang disegani sehingga hari ini. Hubungan baik dengan Allah adalah kunci kepada ketertarikan para mad’u terhadap sang da’ie.

Seorang kenalan pernah berpesan,
“Sebagai seorang pemimpin, kalau nak orang dengar cakap kita, orang senang terima pendapat kita..banyakkanlah bertahajud..”

Tahajud juga salah satu interaksi seorang hamba dengan Penciptanya, kan?

2. Sering memperbaiki diri

Janganlah pernah merasa cukup dengan prestasi dakwah kita hari ini, kerana kita nantinya akan diuji dengan kata-kata sendiri.

“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik” Al-Hasyr : 19

3. Mementingkan kecerdasan akal, kebersihan hati dan pemahaman Islam yang mendalam

Ketiga aspek ini merupakan modal para da’ie untuk menyampaikan pesan Islam kepada masyarakat. Optimal dalam pemahaman, kreatif dalam menterjemahkannya dan tepat dalam ucapan.

“Dia memberi hikmah kepada sesiapa yang Da kehendaki. Barangsiapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal yang sihat.” Al-Baqarah : 269

Hikmah : kemampuan untuk memahami rahsia-rahsia syariat agama

4. Keikhlasan

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw bersabda,
“Sesungguhnya Allah itu baik dan hanya menerima yang baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan kepada orang-orang mukmin segala apa yang diperintahkan kepada para Rasul”
(petikan Hadith Arba’in ke-10)

Apakah kita mengharapkan usaha kita diterima Allah & membuahkan hasil jika usaha ini tidak dilakukan dengan ikhlas keranaNya? Allah itu baik dan hanya menerima yang baik...

5. Menguasai kaedah komunikasi

Sasaran dakwah hari ini terdiri dari golongan masyarakat yang mempunyai latar belakang yang berbeza. Maka pendekatan dakwah juga perlu disesuaikan dengan ‘cara’ mereka. Selain kreativiti dalam menyampaikan mesej, kemahiran dalam komunikasi juga diperlukan oleh seorang da’ie.

6. Berdoa

Seorang da’ie boleh berusaha. Melakukan apa saja yang termampu. Namun tetap hidayah itu adalah hak mutlak Allah, yang hanya Dia berhak memberi kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Justeru seorang da’ie perlu memperbanyakkan doa. Memohon kepada Allah agar dibukakan pintu hati para mad’u, melembutkan hati-hati yang mendengar ajakan mulia ini. Allah yang menguasai hati dan fikiran mereka, maka selayaknya kita sandarkan segala usaha kita kepadaNya.

Wallahu’alam

Bacaan tambahan :
1. Agar Pesan Sampai ke Hati [read]
2. Bagaimana Menyentuh Hati [download]

No comments:

Post a Comment