Aug 25, 2009

Adaptasi


Ogos datang lagi. Bererti, kami akan menerima pelajar-pelajar baru. Angkatan 2009. Alhamdulillah, mereka telah selamat tiba di bumi Makassar ini pada 21 Ogos 2009 yang lalu, tahun ini seramai hampir 50 orang. Melihat mereka datang dengan beg dan kotak yang besar lagi berat, terkenang pula saat kami bergelar mahasiswa baru di Universitas Hasanuddin ini. Hari ini (25 Ogos 2009), genap 4 tahun kami di sini. Sedar atau tidak, kami telah bergelar pelajar tahun akhir! (erk..!!)

Menempatkan diri di dunia baru, dengan rutin yang baru, suasana baru, bahasa baru, serba serbinya baru..pasti memerlukan sedikit adjusment. Adaptasi. Dan teori yang aku pegang sejak dulu, semakin cepat proses adaptasi seseorang, maka semakin cepatlah pula dia bergerak menuju ke matlamatnya. Mungkin benar, mungkin juga salah. Semuanya bergantung pada diri masing-masing.

Aku sering berpesan kepada adik-adik mahasiswa baru, bahawa mereka perlu segera beradaptasi dengan suasana baru ini. Meskipun Makassar tidak terlalu jauh bezanya dengan Malaysia, namun tetap ia memerlukan mengubahsuaian. Ada beberapa fasa dalam proses adaptasi ini.

Fasa satu

Dalam menghadapi satu suasana atau tempat baru, apakah itu tempat belajar yang baru, tempat tinggal, kerja baru, keluarga baru dan sebagainya, kita akan mengalami fasa pertama ini. Pada fasa ini, akan ada satu lonjakan ‘excitement’ dalam diri kita. Kita akan bersemangat untuk menghadapinya. Kita mula merancang untuk berbuat itu dan ini.

Contohnya, seorang mahasiswa yang akan melanjutkan pelajarannya di Makassar, di bidang perubatan. Excited tak? Mesti lah.. Aku nak blaja betul-betul, nak score. Nak bawak Atlas Anatomy Netter, Physiology Guyton, itu dan ini. Rasanya tak nak balik kot. Duduk je kat Makassar. Time cuti boleh ikut extra class. (dan macam-macam lagi..)

Fasa ini normal, dan setiap dari kita melaluinya. Betul x?

Fasa kedua

OK. Dengan excitement tadi, kita pun mulai menempuh kehidupan baru. Hari-hari pertama kuliah, kita bangun awal pagi, datang awal dan duduk depan di dewan kuliah. Khusyuk dengar doktor menjelaskan. Tapi... tak faham la pulak ape yang doktor ni cakap. Laju sangat. Dia buat lawak ape ntah. Semua orang ketawa. Kitorang bdak Malaysia terpinga2.. Kat kuliah pulak, students local bising gile. Menjerit2 dalam kelas. Macam suasana skolah rendah. Sakit kepala. Lepas tu, assistant mula bagi keje berlambak-lambak. Dah la kene taip pakai typewriter manual! Koman btul laa. Akibatnya, tak tidur malam semata-mata nak siapkan keje. Tangan pun bengkak menaip...

Setelah merasai ‘wajah sebenar’ dari dunia baru yang kita hadapi ni, kita memasuki fasa kedua iaitu fasa ‘kejatuhan semangat’. Ternyata ia tidak seindah khabar, tidak semudah yang disangka. Pada fasa ini, kita cenderung untuk jatuh ke titik yang paling bawah. Down. Tak semangat lagi untuk buat apa pun! Rasa menyesal, putus asa. Semuanya ada.


Fasa ketiga

Seterusnya, dengan sedikit kekuatan dan keazaman yang masih tersisa, kita cuba untuk dapatkan kembali semangat dan kekuatan. Cuba menjadikan hari ini lebih baik dari hari sebelumnya. Atau pada sebahagian dari kita, lalui saja apa adanya. Secara grafik, motivasi dan semangat kita pada fasa ini akan turun naik. Tidak stabil Tidak setinggi fasa satu, dan tidak pula serendah fasa dua. Apa yang perlu kita lakukan adalah, supaya maintain graf ni supaya tidak terlalu merudum-dan itu ertinya kita QUIT. Jangan dulu!


Fasa keempat

Fasa terakhir, setelah melalui ketiga fasa di atas. Akan sampai satu waktu, kita memasuki fasa ini di mana hidup, emosi dan semangat kita relatif stabil. Pada fasa ini, kita sudah tau rentak yang perlu dimainkan. Kita dah ada momentum kerja yang diperlukan. Kita dah tau, di mana kekuatan kita dan di mana kelemahan yang perlu dielakkan.


Inilah secara ringkas, proses adaptasi yang pasti dilalui oleh setiap orang. Hatta menulis di blog pun, aku akui aku melalui fasa-fasa ini. Namun yang membezakan kita adalah cepat atau lambatnya kita melepasi keempat fasa ini. Setelah itu, kita akan mampu memberi fokus terhadap matlamat kita di depan (asalkan kita jelas betul dengan apa yang ingin kita capai nantinya!). Inilah yang aku katakan di atas - semakin cepat proses adaptasi seseorang, maka semakin cepatlah pula dia bergerak menuju ke matlamatnya.

Cepat atau tidaknya fasa adaptasi ini pula, bergantung kepada diri anda. Kematangan dalam menghadapi permasalahan, pemikiran yang positif, motivasi yang tinggi, dan yang paling penting adanya kebergantungan terhadap Allah serta redha terhadap kehendakNya.

Wallahu’alam

P/s : kepada adik-adikku angkatan 2009, selamat beradaptasi!


[Dah kene bersiap2 ke hospital ni. On duty!]

4 comments:

  1. Melalui fasa-fasa ini, si ibu jadi tempat anak-anak mengadu.(bg yg rapat dgn ibu) "Tak da mood nak study", "Xm dah dekat, tp asik ngantuk", masalah itu dan ini.

    Mulalah si ibu mengarang kata-kata motivasi utk si anak....

    Mudah2an anak-anak yg sedang belajar terus bersemangat...
    Sandarkan harapan kepada Yang Esa.

    ReplyDelete
  2. timer kasih kak.
    sronoknya dh nk abis kan..
    hopefully dpt ikut jjak lgkah akak.
    brusaha mnmbh ilmu duniawi n ukhrawi..
    juga cuba beradaptasi enjoyly.

    ReplyDelete
  3. adik noraine junior akak kt makassar ke? hee~ x sempat berkenalan dgn adik2. kalau jmpe akk nnt tegur la ye :)

    ReplyDelete
  4. yer.. super junior.. haha
    dh bknln dh..
    yg duk smbang 2 ngan k.saibah tu..
    he...

    ReplyDelete