Jun 29, 2009

Gerabak Interna [1]

Bismillah..

Dah lama rupanya teratak ni tak ‘terhias’ dengan artikel/post yang panjang. Cebisan-cebisan waktu yang ada hanya sempat diisi dengan beberapa post pendek. Baiklah~~ insyaAllah kali ni kalian akan ‘menikmati’ artikel panjang dari BondingSisters [panjang pendek tak penting pun kan, asal ada manfaatnya :)~]

Alhamdulillah, sudah seminggu aku ‘bergelut’ di bagian Ilmu Penyakit Dalam. Bagian yang cover hampir semua penyakit. Minggu awalnya cukup padat. Hanya 38 jam bebas dari tugas di hospital, sepanjang 168 jam pada minggu pertama di sini. Penat, memang penat. Tapi berbaloi. Banyak pengalaman, biar baru satu minggu..
Sibuk ya?
Pengalaman I

Setiap pagi aku bersua dengan orang-orang yang terlantar di katil. Di tangan mereka terpasang infus. Muka pucat. Sebahagiannya kurus. Wajah lesu. Pesakit-pesakit dibawah tanggungjawabku kebanyakannya menderita penyakit ginjal. Ada batu di ginjal mereka, menyebabkan fungsi organ penting tersebut terganggu. Ginjal tidak mampu membersihkan darah dengan sempurna. Sebahagiannya perlu menjalani hemodialisis (cuci darah) secara rutin, 2 hingga 3 kali seminggu.

Setiap hari, tangan-tangan mereka aku ‘belai’ dengan sphygmomanometer (alat pengukur tekanan darah) dan termometer digital kuningku.

“Brapa dok tensiku...?” lemah suara Pak R. Janggut dan misainya yang tidak terurus membuatkan dia kelihatan lebih tua dari usianya. Dah agak, dia mesti tanya soalan tu..

“Hmm..masih 80 pak..” berat, tapi aku perlu menjawab pertanyaannya. Aku tetap menunduk, pura-pura memeriksa tubuh longlai itu. Tak tegar aku melihat wajahnya yang semakin mencuka. Adiknya juga.

“Dok, begini dok ya.. kami ini datang dari jauh. Dari Ambon. Sudah lama juga kami di sini. Mintak tolong dok ya, supaya cepat...” Si adik pula bersuara, mendekat ke arahku yang masih memeriksa abangnya.

“Iya pak, saya mengerti. Kami juga sudah usaha bagaimana supaya naik tekanan darahnya. Sudah dikasi masuk cairan...mudah-mudahan sebentar siang naik tensinya..”

Pesakitku yang satu ini menghidap Chronic Kidney Disease stage V. Kedua ginjalnya sudah rosak akibat tumpukan batu yang besar. Kencingnya juga terasa sakit gara-gara batu yang turut menyempitkan saluran keluar tersebut. Beliau perlu di hemodialisis. Tapi malangnya, tindakan ini tertunda hampir seminggu kerana tekanan darahnya yang rendah. Hemodialisis hanya boleh dilakukan jika tekanan darah sistole melebihi 100mmHg. Sabarlah, saudaraku!

Tidakkah apa yang dihadapkan padumu ini menjadikan kamu lebih bersyukur? Bersyukurlah dengan nikmat kesihatan yang masih menjadi milikmu..!
Pengalaman II

“Kak, ada statusnya Pak A? Mau disuntik lantusnya dulu...” Malam itu aku ke Lontara 2 (bahagian Bedah) untuk menyuntik insulin pada pesakit kencing manis di situ.

Manusia memerlukan glukosa sebagai salah satu sumber tenaga bagi tubuh. Glukosa yang diperoleh dari makanan akan diproses dan dibawa masuk ke dalam sel-sel oleh sistem pengangkutan yang cukup kompleks dan unik. Ada di situ namanya hormon insulin, yang menggerakkan sistem pengangkutan tersebut. Namun hormon penting ini ‘mogok’ pada pesakit-pesakit kencing manis (Diabetes Mellitus, DM). Tubuh mereka tidak mampu menghasilkannya bagi tujuan tersebut. Akibatnya, glukosa akan menumpuk di dalam darah dan memberikan dampak yang negatif pada tubuh. Sebagai penanganannya, mereka diberikan bantuan insulin dari luar agar hormon ini kemudiannya dapat mengangkut glukosa masuk ke sel-sel tubuh.

Disebabkan pesakit DM ini memerlukan insulin sepanjang hidupnya, mereka diajarkan supaya mampu menyuntiknya sendiri setiap kali sebelum makan. Kini terdapat alat suntikan insulin berbentuk pen, yang mudah di pakai. Alat inilah yang kami pakai di sini untuk menyuntik pesakit-pesakit DM setiap hari.
NovoPen. Insulin berbentuk pen. Hanya suntik!

“Tadi pagi kenapa Pak A tidak disuntik, dik?” Senior itu kembali bertanya kepadaku.

“Gula darahnya tidak terkontrol, dik.. Minta tolong dik ya, diperhatikan ini. Jangan sampai terlewatkan..” Jelas beliau tanpa sempat aku berkata apa-apa. Entah, mungkin coass yang ditugaskan pagi tadi terlupa, atau sengaja melupakan?

Memang betul, kadang sebuah rutin/kebiasaan menghakis makna dari perbuatan tersebut. Sudah terlalu biasa menyuntik pesakit-pesakit, membuatkan pekerjaan tersebut kelihatan amat mudah dan mula di anggap remeh. Sedangkan, 0.8 ml insulin yang meresapi ke tubuh setiap pesakit itu amat bermakna dalam kehidupan mereka. Semoga aku terhindar dari kealpaan tersebut.


Pengalaman III

Kamar coass adalah tempat kami ‘bersantai-santai’ di saat bertugas di hospital. Kalau ada keluhan dari pesakit ataupun pesakit baru, jururawat akan datang memaklumkan. Demi kenyamanan, bilik tersebut dilengkapi dengan air-cond dan TV.

Satu hari aku dan teman-teman berkesempatan menonton TV, yang kebetulan sedang menyiarkan Debat Calon Presiden (Debat Capres) yang melibatkan ketiga-tiga calon Presiden Indonesia – Susilo Bambang Yudhoyono (SBY), Jusuf Kala (JK) dan Megawati Soekarnoputri. Pemilihan Presiden (Pilpres) Indonesia semakin hampir, dan suasana semakin hangat.

Debat tersebut memberi ruang kepada ketiga-tiga calon Presiden itu untuk mengemukakan pendapat masing-masing tentang persoalan negara dan rakyat yang diajukan. Seluruh rakyat yang bakal memilih pula dapat menilai sendiri sejauh mana kredibiliti, kapasiti dan ideologi para pemimpin mereka. Setiap dari tokoh tersebut diberi waktu (1 minit 30 saat kalau tak salah) untuk mengemukakan hujah dan pendapat masing-masing. Debat seperti ini bukan saja dilakukan untuk pemilihan presiden, tetapi juga pada pemilihan-pemilihan lainnya. Biar ada 10 atau 20 partai yang bertanding, semua mereka diberi kesempatan yang sama. Tidak ada yang lebih, tidak ada yang kurang.
Seru benget!

Inilah demokrasi cara mereka. Tidak ada yang memonopoli media. Iklan-iklan yang mempormosi ketiga calon ini ditayangkan dengan sama rata. Ada iklan SBY dengan slogan ‘lanjutkan..!’, ada iklan JK dengan slogan ‘lebih cepat lebih baik..!’, dan ada juga iklan Mega [ade slogan ke?]. Bagus kan?

Bila pulak Malaysia nak buat debat macam ni?
--------
Alhamdulillah. Inilah beberapa pengalaman yang aku alami dalam seminggu di Interna. InsyaAllah gerabak waktu akan bergerak lagi, membawa aku melalui dan meneroka ilmu Allah yang Maha Luas ini. Semoga perjalanan ini dimudahkan!

5 comments:

  1. bagusnya kat indonesia,ada debat..kt msia susah la nak tgk camtu..cam teruk je kat penyakit dalam..kiranya banyak waktu la yg abis kat hospital...mudah2mudahan byk la ilmu yang dapat...

    ReplyDelete
  2. pengalaman itu tiada ternilai harganya. teruskan mengumpul pengalaman yang akan mematangkan kamu.

    ReplyDelete
  3. to budak jenan : penyakit dalam tak teruklah~minggu awal ke penat cket. ramai yang tambah berat badan selama 11 minggu di peny dalam tau ;D

    ReplyDelete
  4. megawati punye slogan 'bangsa mandiri'. tp jarang disebut2 sbb dia asyik iklan psl air bersih je. hehe... agaknya air bersih bleh membuatkan bangsa mandiri kot...

    ReplyDelete