Jun 20, 2009

Delisa, aku cemburu!

"Buku yang indah ditulis dalam kesadaran ibadah. Buku ini mengajak kita mencintai kehidupan, juga kematian, mencintai anugerah juga musibah, dan mencintai indahnya hidayah" - Habiburrahman El Shirazy


Subhanallah..Segala puji selayaknya buatMu


Terima kasih ya Allah, telah menggerakkan hati ini untuk menyelami kisah Hafalan Shalat Delisa. Ia sungguh memukau. Menyentuh jiwa yang gersang. Membasahi roh yang kontang. Aku cemburu dengan Delisa..!!

Seketika aku berada di dunia Delisa...

Delisa mengajar aku tentang kasih sayang yang terlalu tinggi nilainya di sisi Rabbnya.

“Delisa sayang ummi kerana Allah..!”

Delisa mengajar aku tentang indahnya sebuah derita yang terhias kesabaran. Delisa mengajar aku tentang kemilaunya denai yang dibenahi keikhlasan.

“Orang-orang yang kesulitan melakukan kebaikan itu, mungkin karena hatinya Delisa... Hatinya tidak ikhlas! Hatinya jauh dari ketulusan....” Delisa diam membatu. Akal 6 tahunnya tidak mampu mengerti.

Delisa mengajar aku betapa peristiwa solat itu tidak sesederhana pada rutinnya. Delisa mengajar aku mengecap nikmatnya solat itu.

Sungguh sebuah tarian penghambaan yang sempurna. Delisa tindak ingat siapapun lagi saat sujud. Pikiran Delisa satu! Delisa ingin khusyuk. Mara Arasy Allah bergetar-Subhanallah, indahnya Solat itu!

Hadiah Hafalan Shalat Delisa.. Aku juga menginginkannya..!!

Bacalah, fahamilah dan hayatilah~Hafalan Shalat Delisa

2 comments:

  1. Memang, kalau membaca kisah Delisa jadi malu pada diri sendiri, kerana Delisa di usianya dengan segala yang dialaminya punya mujahadah yang tinggi untuk taqarrub kepada Sang Rabb. Tersentuh kepada ucapan simpel Delisa yang polos sesuai usianya mengucapkan kata-kata yang membuat mata umi dan abi berkaca-kaca, mata saya turut berkaca-kaca. Terlepas dari fiksi atau tidak, saya ingin mengutip sajak Usman Awang; sepuluh anak seperti dia akan menghapuskan erti seribu penjara. Sepuluh anak seperti Delisa akan mewujudkan seribu wajah bahagia. Untuk tragedi Acheh yang menelan korban dan menyebabkan anak-anak yatim terlantar, semoga Allah mengurniakan mereka dengan kebahagiaan seperti bahagianya Abi mendengarkan ucapan Delisa cinta Abi karena Allh.

    ReplyDelete
  2. solat jika dilakukan dengan cermat, fokus dan tadabur kalimah2nya memang beri kesan mendalam dan meningkatkan iman.

    ReplyDelete