May 9, 2009

qulilhamdulillah~


Baru sahaja selesai menduduki peperiksaan praktikal Pathology. Killer subject tahun ni…

Beberapa minggu sebelum peperiksaan, berbuih Dr Amal pesan.. “Study well.. “ “Have a good revision”. Sampaikan ada hari-hari yang dikhususkan untuk pelajar Malaysia sahaja untuk mengulangkaji. Egyptian pun kena barrah..!!

“The exam will start on 7 a.m. Please come at 7 a.m. sharp”

Tergamam semua orang. Sebelum ni kelas jam 9 pun mula jam 10. Dr Amal pun pukul 9.30 baru keluar rumah. Mana tak terperanjat semua orang. ‘Ala kulli hal, dah dikatakan pukul 7, pukul 7 jugak lah tercangak kami depan pintu department of Pathology, menunggu ‘amu buka pintu. Dalam hati aku berkata: “Tak pe la, sempat lagi aku belek buku ni.. “

Suasana dalam department sunyi sepi. Mana taknya, belum seorang doktor pun yang dah sampai. Macam mana la nak mula exam pukul 7 ni.. Sementara menunggu doktor sampai, semua sibuk selak buku, ada yang berbincang, ada yang jalan mundar mandir. Tidur pun ada.. hehe.. Macam-macam gaya. Ni baru exam dunia. Macam mana la agaknya keadaan di padang mahsyar nanti sementara menunggu untuk dihisab di hadapan Allah nanti.. Astaghfirullah al-‘azim….


Hampir jam 8.30, Dr Amal pun sampai. Semua mula bising. Kami pun beratur la depan lab,. Ada la dalam 10 ke 15 minit tercangak depan lab tu. Tercangak lagi.. hehe.. Masa menunggu tu sempat la bincang sikit.. pastu bila tak ingat, menggelabah cari buku.. huhu..


And then
, tibalah masa yang ditunggu-tunggu. Dah tak sabar-sabar nak pick nombor untuk menentukan kedudukan meja. Dalam hati ni, cuaknya hanya Allah yang tahu. Soalan akan bergantung pada nombor yang dipilih. Berkali-kali aku berdoa dalam hati, biar la dapat soalan yang aku ingat.

No 24. Hah.
Lab 1.

Aku pun masuk la dalam Lab 1 dengan cuaknya. Aku antara orang yang lambat jugak. Kebanyakan tempat dah berpenghuni. Aku tercari-cari di mana la tempat bertuah untuk aku ni. Cari punya cari, rupanya, Nad dah duduk meja no 24. Nad!! Tengok nombor Nad pun 24 jugak. Macam mana ni??

Terus aku jumpa Dr Essam.

“Okay, follow me”

Aku pun ikut membuntuti langkah Dr Essam ke bilik yang paling digeruni oleh semua pelajar Malaysia. Bilik Dr Amal!

Sementara Dr Essam mengambil kertas yang baru untuk aku, sempat lagi Dr Amal wish good luck untuk aku.. hehe..

“Okay, here’s your paper”

My lucky number : 18

Aku pun masuk la balik ke lab 1, tempat aku nun jauh di hujung sana.




First thing that caught my attention is : Bicornuate uterus.. Rasa macam nak melompat pun ada. I was hoping for that jar..

Alhamdulillah.. soalan-soalan yang lain pun agak senang. Slides pun senang-senang belaka. Berkali-kali aku ucapkan syukur. Allah dah tetapkan aku dapat no 18, walaupun jalannya nampak susah, ye la, pagi-pagi hari dah kena keluar rumah, kena tunggu 'amu kena buka pintu, tunggu Dr Amal sampai, dah dapat nombor kena tukar pulak.. tapi Allah tahu, itu yang terbaik untuk aku.

Sama juga la macam hidup ni. Kadang-kadang kita terlupa, bila kita diberikan sesuatu yang kita tidak suka, macam-macam sumpah seranah yang keluar dari mulut kita. Tak kurang juga yang nak menyalahkan orang lain. Lebih teruk, menyalahkan Allah. Na'uzubillah..

Allah s.w.t berfirman :

وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

"..dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"

(Al-Baqarah : 216)

Jadi, setiap kali kita diasak permasalahan, yang kadang-kadang bisa merobek hati dan iman kita, ingatlah Allah telah menetapkan yang terbaik untuk kita, Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang beriman.

Buat sahabat-sahabat seperjuangan di bumi Zagazig, semoga terus thabat untuk meneruskan perjuangan ini, sama-sama kita MUMTAZ tahun ni eh..!!


~ al-khansa’



Next on list:
16.5.2009 – Practical Pharmacology

19.5.2009 – Written Pharmacology Paper 1

23.5.2009 – Written Pharmacology Paper 2



1 comment:

  1. Alhamdulillah. Doa mak dan abah dari kejauhan semoga anak-anak kami mampu melalui liku-liku hidup dalam dunia fana ini, serta mencari bekalan untuk dibawa ke sana.

    Amin.......

    ReplyDelete