Aug 21, 2008

Zagazig yang sepi


First of all, mohon maaf for being idle for quite some time. Hampir sebulan hidup tak berkomputer. Susahnya hidup.. macam burung patah sayap. Terpaksalah tumpang komputer ahli bait bila nak guna internet. Tu pon kejap-kejap je la. Thank you yana.. =) Hampir sebulan komputer kena tahan untuk dirawat, akhirnya komputer ni kembali ke pemiliknya… alhamdulillah~~

Cuti pun dah hampir masuk pertengahannya. Sibuknya kalah sibuk waktu kuliah. Macam-macam program masa cuti ni. Pergi Cairo dah macam pergi suq (pasar) je.. kadang-kadang terpaksa travel malam demi mengejar kelas di paginya. Terpaksa la tebal muka minta khidmat musyrif. Syukran kathir pada muysrif yang berjasa. Inilah hidup kami hari-hari di sini. Ke mana pun berempat je; aku, Husna, Liyana & Amirah. Yang lain? Semuanya sedang bercuti di Malaysia. Sepi jadinya zagazig tak ada orang. Kami berempat pulak selalu ke Cairo. Bila ada kat rumah rasa sunyi je.. tak ada Kay yang suka kacau orang, pegi beit Hawa pon kawan ngan ikan-ikan dalam akuarium tu je.. hehe.. sesekali kami menjenguk kak Pae nun kat salam.. baby k.pae dah tak sabar-sabar nak kuar tu.. nak raye skali ngan acik-acik die.. mm.. untuk korang2 yang kat Malaysia tu.. cepat2 la balik sini… rindu riuh rendah korang.. =(

Tapi takpe.. kalau diorang sume sibuk jalan-jalan kat Malaysia, kami kat sini sibuk menjejalah bumi Mesir yang penuh dengan sejarah ni. Pengalaman jaulah ke Matruh & Siwa memang tak dapat dilupakan. Pantai dia teramatlah cantik.. jernih.. subhanallah hebat ciptaan Allah. Sebenarnya muhafazah Matrouh ni merupakan yang terbesar di Mesir. Terletak di barat laut Kaherah, Matruh mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Dikatakan Alexander the Great pernah singgah di Matruh dalam perjalanannya ke Oasis Siwa dan Cleopatra dikatakan datang ke Matruh untuk bersiram.

Hamam Cleopatra : Tempat Cleopatra bersiram. Mempunyai 3 pintu yang dipahat, pintu masuk, pintu di sebelah kanan; tempat air masuk dan di sebelah kiri; tempat air mengalir keluar. Sebelum berangkat untuk bersiram, Cleopatra akan meminta penasihatnya mengkaji cuaca pada hari tersebut. Terdapat kesan pahat pada dinding Hamam. Kami sempat masuk ke dalam. Memang best kalau dapat mandi kat situ. Tak hairan la Cleopatra datang dari jauh semata-mata untuk bersiram!


Pantai Cleopatra : terletak di belakang Hamam Cleopatra. Cantik.. tapi berbatu, licin pulak tu. Ombak pon agak kuat. Agak bahaya & tak sesuai untuk mandi.


Jabal Mouta : Nama pon 'Mouta' kan, of course la tempat simpan mayat, berserta dengan harta-hartanya sekali. Tapi sekarang mayatnya dah dipindahkan ke tempat lain. Harta-hartanya pulak dikatakan dicuri penjajah. Sekarang hanya ada lubang-lubang kosong tak berisi. Kalau boleh nak naik sampai ke puncak atas tu, tapi musyrif tak bagi, bahaya katanya. Di Jabal Mouta ni jugak ada satu bilik khas untuk simpan mumia. Mumia ni tak boleh disentuh dan boleh rosak kalau terkena sinaran lampu, sebab tu bilik ni tak dipasang lampu, tapi kalau terkena cahaya matahari semulajadi, takkan rosak. Dari atas, boleh nampak kota lama Siwa & kubu Iskandar (Alexander The Great)


Kota lama Siwa : tempat penempatan penduduk awal Siwa. Sekarang hanya tinggal kesan runtuhan bangunan-bangunan lama.


Pantai ‘Ajiba : Pantai penuh keajaiban. Turun je dari bas, apa lagi, aku sibuk snap sini, snap sane. View yang sangat cantik. Tapi sayang, kalau datang kena pada waktunya, dapat tengok tujuh lapisan warna..


Temple of Oracle : kuil ni jadi 'office' masa zaman perang dulu. Kami hanya boleh bergambar dari bawah sebab 'amu tu tak bagi naik atas. Ada lagi satu kuil berdekatan yang sekarang hanya tinggal bongkahan-bongkahan kayu.


Kolam Cleopatra : Sebelum turun dari bas, muysrif ada cerita kisah tragis seorang pelajar yang terjatuh ke dalam kolam sedalam 5 meter ni dan meninggal dunia. Tengah kami sibuk-sibuk bergambar, tetiba ada bunyi orang jatuh dalam kolam. Semua kaget. Sangkaan kami ada salah seorang pelajar yang jatuh. Sekali, ada orang timbul. Rupa-rupanya, 'amu arab yang terjun mandi dalam tu. Kononnye nk buat stunt la.. poyo je 'amu ni..


Tasik Garam : masa kami sampai, garamnya dah tak ada. Sikit je yang tinggal..


Jazirah Fatmas : jazirah ni ada di tengah-tengah tasik garam tadi. Kat jazirah ni ada kolam air yang lagi dalam dari kolam Cleopatra tadi.

Balik je dari Matruh, semua dah tukar warna. Sunburn!! Tapi takpe.. tu la bukti jelajah kami ke bumi Matruh & Siwa !!



3 comments:

  1. baca post ni tak terasa sepi plak... kena tukar tajuk tuh. hehe... mcm meriah dpt jalan2... alhamdulillah, best tengok gambar tempat bersejarah... someday nak kena pegi jugak nih... :)
    thanks for sharing, ya ukht...

    ReplyDelete
  2. Zagazig yang sepi? Cairo yang meriah! aku bahagia dkt Cairo...sapa suruh duk kampung...hehe...mai Cairo la bnyk prog...^_^

    ReplyDelete